قیمت خودروهای وارداتی در بازار - ۲۹ دی

جدیدترین قیمت خودروهای وارداتی در بازار، 29 دی ماه 1398:

 

Capture.PNG

اختلاف ۲۰ میلیونی "کوییک آر" از کارخانه تا بازار!

اختلاف ۲۰ میلیونی

در حال حاضر کوییک آر با حاشیه سود حدودا ۲۰ میلیون تومانی با قیمت هایی بین ۸۷ تا ۹۰ میلیون تومانی در سایت های خرید و فروش خودرو عرضه می‌شود.

 

تحویل کوییک آر به خریداران از هفته گذشته آغاز شده است این خودرو که با قیمت قطعی حدود 69 میلیون تومان به دست خریداران رسیده این روزها با رقم های بسیار بالاتر در بازار آزاد عرضه می شود.

 

مالکان کوییک آر این خودرو را با حاشیه سود حدودا 20 میلیون تومانی با قیمت هایی بین 87 تا 90 میلیون تومانی در سایت های خرید و فروش خودرو عرضه کرده اند.

 

کوییک آر نه تنها در بحث ترکیب رنگ و نوع رینگ با کوییک دنده ای تفاوت است بلکه از نظر کیفیت هم با توجه به پتانسیل موجود در‌پارس خودرو و همچنین سختگیری‌های این شرکت در مباحث کیفیت، نمرات منفی بسیار کمتری نسبت به کوییک معمولی دارد و از این حیث توانسته با کیفیت بالاتری تولید و تحویل مشتریان شود.

 

به نظر می‌رسد این اختلاف قیمت بازار و کارخانه بعد از ورود کوییک آر به خط تولید پارس خودرو و پیشینه این خودروساز در تولید محصولات باکیفیت بوجود آمده است.

 

کوییک آر به پیشرانه 1٫5 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ مجهز است که 87 اسب بخار را با گشتاور 128 نیوتن متر تولید می ‌شود.

آیا تهدید تعرفه‌ای ترامپ برای خودروسازان اروپایی اهمیت دارد؟

فعال‌سازی ساز و کار حل اختلاف‌های هسته‌ای با ایران از سوی سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان تا چه حد می‌تواند متاثر از تهدید آمریکا به وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودروهای اروپایی باشد؟

 

مطابق گزارش یورواستات (اداره آمار کمیسیون اروپا)، مجموع ارزش صادرات خودرو توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۲۸ میلیارد یورو بوده که نزدیک به ۳ درصد کمتر از سال ۲۰۱۷ بوده است.

 

بر پایه این گزارش آلمان با صادرات ۷۰ میلیارد یورو خودرو، ۵۵ درصد صادرات خودروی اتحادیه اروپا را در تصاحب خود دارد.

 

همچنین گزارش یورواستات نشان می‌دهد، مقصد ۳۷.۳ میلیارد یورو، معادل ۲۹ درصد خودروهای صادراتی اروپا در سال ۲۰۱۸ بازار آمریکا بوده که بزرگ‌ترین بازار خودروهای تولید اروپا به شمار می‌رود. پس از‌ آمریکا، چین با واردات ۲۲.۴ میلیارد یورو دومین بازار خودروهای تولیدی کشورهای عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

 

در همین حال، اتحادیه اروپایی تولیدکنندگان خودرو در گزارش عملکرد سال ۲۰۱۸ خود اعلام کردند که اتحادیه اروپا بیش از ۱.۱ میلیون خودرو به بازار آمریکا صادر کرده که معادل ۲۵ درصد ارزش سالانه واردات خودروی ایالات متحده بوده است.

 

در مقابل آمریکا در سال ۲۰۱۸ تنها ۲۶۷ هزار خودرو به اتحادیه اروپا صادر کرده که مجموع ارزش آن ۵.۵ میلیارد یورو بوده است. این رقم تنها معادل ۱۲ درصد مجموع واردات خودرو به اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

 

بنابراین در سال ۲۰۱۸ تراز تجارت خودرو میان اتحادیه اروپا و آمریکا نزدیک به ۳۱.۸ میلیارد دلار به سود طرف اروپایی بوده است. در چنین شرایطی وضع تعرفه ۲۵ درصدی واردات خودروهای اروپایی به آمریکا هر چند به ظاهر می تواند، درآمد ۹.۳ میلیارد دلاری برای دولت ترامپ داشته باشد ولی در عمل با کاهش جذابیت قیمتی خودروهای اروپایی، سهم بازار آنها را در اختیار چین، ژاپن و کره جنوبی قرار خواهد داد.

 

افزون بر تجارت مستقیم خودرو میان دو طرف، خودروسازان اروپایی سالانه ۳ میلیون خودرو در خاک آمریکا تولید می‌کنند که معادل ۲۷ درصد تولید خودرو در ایالات متحده است و موجب ایجاد ۱۲۰ هزار فرصت شغلی برای آمریکایی‌ها در ایالت‌های کارولینای جنوبی، آلاباما، می‌سی‌سی‌پی و تِنسی شده است. البته ۵۴ درصد خودروهای تولیدی اروپا در آمریکا صادر می‌شود.

 

در میان کشورهای اروپایی آلمان با ۱۸.۶ میلیارد یورو صادرات خودرو در جایگاه نخست قرار دارد و پس از آن بریتانیا و ایتالیا به ترتیب با صادرات ۹.۶ و ۴.۶ میلیارد دلاری در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

 

با وجود این که شرکت فولکس واگن و بی‌ام‌دبلیو به ترتیب ۳.۸ و ۲.۱ درصد بازار خودروی آمریکا را در اختیار دارند، ادغام اخیر خودروسازان بزرگ اروپا و آمریکا سهم بازار اروپا را در ایالات متحده پیچیده‌تر از گذشته کرده است.

 

در حال حاضر شرکت ادغام شده میان فیات ایتالیایی و کرایسلر آمریکایی سهم بازار این شرکت را به ۱۳ درصد رسانده است. این شرکت اخیرا با گروه پژو-سیتروئن ادغام شده است. گروه پژو-سیتروئن در سال ۲۰۱۷ طی قراردادی تولید خودروهای اُپل و واکسهال را که در اختیار بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا یعنی جنرال موتورز بود، بر عهده گرفته بودند.

 

همچنین خودروسازی رنوی فرانسه نیز با نیسان و میتسوبیشی ژاپن فعلا ۸.۶ درصد بازار آمریکا را در اختیار دارند، ادغام شده است.

 

گذشته از این شرکت پژو فرانسه اخیرا اعلام کرده که با تدوین برنامه‌ای بلند پروازانه قصد دارد که پس از ۳۰ سال دوری بار دیگر به بازار آمریکا بازگردد. بنابراین ارتقاء جایگاه خودروسازان فرانسوی در بازار آمریکا موجب شده که این کشور نیز فرانسه در کنار آلمان و بریتانیا به عنوان ذینفعان جدی تهدید تعرفه‌ای آمریکا علیه طرف‌های امضاء کننده برجام قرار گیرد.

206 و 207 ایران خودرو به استاندارد یورو 5 ارتقاء یافتند

عضو انجمن قطعه سازان با اشاره به ارتقاء سیستم مدیریت موتور ( EMS) از استاندارد یورو 4 به یورو5 اعلام کرد: با طراحی این سیستم مصرف سوخت و سطح آلایندگی خودرو مطابق با استاندارد یورو 5 به حداقل ممکن می رسد.

امین الله کرمان پور در یک نشست خبری اظهار داشت: تولید انبوه اولین نمونه سیستم کنترل مدیریت موتور ( EMS ) از بهمن ماه 94 توسط گروه صنعتی غرب استیل با سرمایه گذاری در حدود 15 میلیون یورو آغاز و همچنان ادامه دارد.

 

وی گفت : سیستم کنترل مدیریت موتور ( EMS ) مجموعه پیچیده ای از نرم افزارهاست که بر روی یک سخت افزار نصب و در بازار تحت عنوان کامپیوتر خودرو شناخته می شود؛ با طراحی این نرم افزار می توان تمامی سنسورها و عملکردهایی که در موتور و خودرو وجود دارد سازگار و یکپارچه نمود و کنترل بهینه و بازدهی حداکثری را به موتور خودرو بخشید.

 

این مدیر صنعتی در ادامه یاد آور شد : گروه غرب استیل به عنوان مجموعه ای بزرگ قطعه سازی هم اکنون قطعات فلزی بدنه مختلف خودروهای ایران خودرو و قطعات ریخته گری وتولید شاسی خودروهای مختلف، مجموعه تجهیزات و سامانه دوگانه سوز خودروهای داخلی و مجموعه کامل سیستم مدیریت موتور خودرو ( EMS) را برای خودروسازان داخلی تامین می کند.

 

کرمان پور تصریح کرد : از سال 95 چندین پروژه دیگری در این گروه قطعه سازی اجرایی شده است که آخرین پروژه ای که توسط ایران خودرو نیز عملیاتی شده ارتقاء سطح آلایندگی خودروها از یورو 4 به یورو 5 است که در هفته های اخیر توسط ایران خودرو نیز رونمایی شد.

در ادامه این نشست حبیب هاشمی فرد، مدیر مهندسی این گروه صنعتی قطعه سازی اظهار داشت : سیستم مدیریت موتور ( EMS) 16 قطعه دارد که مهمترین آنها ECU یا همان کامپیوتر خودرو و سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر است.

 

وی ارتقاء سیستم EMS از یورو 4 به یورو 5 را یکی چند پروژه های مهم این گروه صنعتی در جریان تحریم اعلام کرد و افزود : گروه صنعتی غرب استیل به عنوان اولین و تنها شرکت داخلی توانست با سرمایه ای بالغ بر 2 میلیون یورو این پروژه را اجرایی و خودروهای گروه پژو 206 و 207 را به سامانه EMS یورو 5 ارتقاء دهد.

 

وی تاکید کرد : سامانه استاندارد یورو 5 دو اقدام در حوزه کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی را انجام می دهد که در حوزه کاهش مصرف سوخت در خودروهای گروه 206 چیزی در حدود 8 درصد و آلایندگی به طور میانگین 30 درصد کاهش را به دنبال خواهد داشت.

 


تامین و تولید کروز کنترل پژو 207 توسط یک گروه قطعه سازی

 

این مدیر صنعتی در ادامه به پروژه داخلی سازی کروز کنترل پرداخت و گفت: کروز کنترل یا سامانه تثبیت سرعت خودرو است که هدف آن علاوه بر راحتی راننده ،کاهش مصرف سوخت نیز است که در شرایط تحریم به دلیل عدم تامین این سامانه در دو خودرو دنا و پژو 207 ، پروژه ای در این زمینه تعریف و گروه صنعتی غرب استیل توانست ظرف مدت 9 ماه و با سرمایه گذاری 1.2 میلیارد تومان این سامانه را کاملا داخلی سازی نموده وهم اکنون قادر به تحویل سامانه کروز کنترل برای خودروهای 207 است.

 

هاشمی فرد همچنین طراحی و تامین ECU و EMS برای موتور ملی که بر روی 3 خودرو دنا ، سمند و دنا پلاس را پروژه دیگری در این گروه صنعتی عنوان و خاطر نشان کرد : در حال حاضر این پروژه تا 85 درصد پیشرفت داشته است و تا خرداد 99 آماده تحویل به خودروسازان خواهد بود.

 

به گفته وی این پروژه در 2 فاز تامین EMS برای موتور تک سوز بنزینی و در فاز دوم تحویل EMS برای موتورهای دوگانه سوز خواهد بود.

 

در ادامه این نشست خبری امید یادگاری مدیر بازرگانی گروه صنعتی غرب استیل اظهار داشت : گروه قطعه سازی غرب استیل از سال 94 تولید EMS را برای تولیدات ایران خودرو با 3 درصد آغاز کرد و در سال 96 و 97 این رقم به ترتیب به حدود 5.5 و 13 درصد در تولیدات ایران خودرو رسید و در سال جاری این سهم را به حدود 14 و نیم درصد افزایش یافت و پیش بینی می شود تا پایان امسال این سهم به حدود 16 درصد برسد ضمن اینکه این گروه صنعتی آمادگی داریم تا سهم و ظرفیت تامین EMS را به حدود 30 درصد تولیدات ایران خودرو افزایش دهد.

 

وی در ادامه دشواری تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، اعمال جریمه بابت دیرکرد تسویه ارزی از سوی این بانک به دنبال بلوکه شدن حساب های شرکت از سوی کونلون بانک چین و همچنین زمانبر شدن ثبت سفارش‌ها و مشکلات ترخیص اقلام از سوی گمرک را از جمله مشکلات پیش روی تولید برشمرد و گفت : انتظار می رود دولت و بانک مرکزی حمایت و همراهی بیشتری را با واحدهای قطعه سازی در رفع این مشکلات داشته باشند.

 


استارت پروژه داخلی‌سازی دریچه گاز برقی از سال 99 در غرب استیل

 

وی همچنین به پروژه داخلی‌سازی دریچه گاز برقی در این گروه صنعتی اشاره و عنوان کرد : از اواخر پاییز 99 این پروژه اجرایی می شود که کاهش 30 تا 40 درصدی ارزبری‌ را به دنبال خواهد داشت.

 

این مدیر صنعت قطعه سازی در ادامه در خصوص تاثیر ارتقاء استاندارد یورو 4 به یورو 5 در قیمت تولیدات خودروسازان گفت : در ارتقای استاندارد یورو4 به یورو5 هیچ افزایش قیمتی در سیستم مدیریت موتور خودروها صورت نگرفته است، چرا که برای انجام تغییرات در آن هزینه‌ای بابت تولید تحت لیسانس پرداخت نکرده ایم.

 

یادگاری خاطرنشان کرد: این گروه قطعه سازی 2 میلیون یورو سرمایه گذاری برای ارتقاء استاندارد یورو 4 به یورو 5 را با هدف حفظ سبد فروش خود اجرایی کرده است و از این رو هیچ افزایش قیمتی را در اجرای این پروژه در تولیدات نخواهیم داشت.

عوارض شهرداری تاکسی های اینترنتی؛ از جیب مردم یا راننده؟

درحالی که به نظر می‌رسید عوارض شهرداری به صورت پنهانی از جیب مسافران پرداخت می‌شود، بسیاری از رانندگان اسنپ و تپسی که معترض به افزایش حق کمیسیون این شرکت‌ها هستند، مدعی‌اند این عوارض را آنها پرداخت می‌کنند.
این پول از جیب چه کسی می‌رود؟

 

حدود دو هفته است که اخذ عوارض شهرداری از تاکسی‌های اینترنتی اجرا شده است، اما این عوارض را شرکت‌هایی مثل اسنپ و تپسی پرداخت نمی‌کنند.

 

در گزارشی با تیتر اسنپ و تپسی چطور از جیب مردم به شهرداری پول می‌دهند؟ به این موضوع اشاره شد که شرکت‌های تاکسی اینترنتی تا پیش از امضا همکاری با شهرداری‌ها مواضع تندی نسبت به دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور داشتند و حاضر به پرداخت عوارض و مالیات به طور همزمان نبودند، اما پس از گذشت مدتی از ابلاغ دستورالعمل پای میز همکاری با شهرداری نشستند.

 

اظهارنظر مسئولان تپسی، اسنپ و ماکسیم و حتی مسئولان شهرداری حاکی از این بود که عوارض گرفته نشود یا به جای مالیات از تاکسی‌های آنلاین گرفته شود؛ اما حالا از جیب مسافران بدون اطلاع و اجازه قبلی برداشت می‌شود. البته بعد از برداشت از حساب، مشتریان متوجه این اتفاق می‌شوند.

 

از ۱۷ دی ماه عوارض روی کرایه هر سفر برای مسافران لحاظ شد و مسافر با دیدن جمله «هزینه سفر شما … ریال عوارض شهرداری است.» در زمان امتیازدهی به راننده متوجه می‌شوند که پول اضافی پرداخت کرده‌اند.

 

این هزینه در حالی به هزینه هر سفر افزوده می‌شود که قبل از اجرایی شدن این تصمیم درباره آن هیچ گونه اطلاع‌رسانی نه از سوی شهرداری به عنوان دریافت کننده این پول و نه از سوی شرکت‌های تاکسی اینترنتی به عنوان شرکت‌هایی که مردم باید به آنها اعتماد داشته باشند، اطلاع‌رسانی نشده بود.

 

پس از انتشار این گزارش، بسیاری از مخاطبان که به نظر می‌رسد در شرکت‌های تاکسی اینترنتی راننده هستند، اعلام کردند که این عوارض از جیب رانندگان پرداخت می‌شود و انتقادات بسیاری نسبت به افزایش حق کمیسیون داشتند.

 

رانندگان: عوارض را ما می‌دهیم نه مسافران
اظهارنظر برخی از این افراد را در اینجا بخوانید؛

 

«فقط از مسافر نیست، از راننده هم همین مقدار کسر میشود و شرکت ها از خودشان چیزی نمیپردازند»

 

«به مسافر کاری ندارم که ازش میگیرن یا نه ولی از راننده هم عوارض گرفته میشه. چندین بار بنده سفرها رو چک کردم مثلا سفر ۱۰۰۰۰ تومنی رو هم ۱۵۰۰ تومن کمیسیون و هم ۱۵۰ تومن عوارض کم شده با اسنپ تماس گرفتم میگه فقط از مسافر کم میشه. پس این ۱۵۰ تومن عوارض چیه که از ما کم میشه؟؟؟؟؟»

 

«عوارض شهرداری هم ا ز جیب راننده واره میره راننده های تاکسی های اینترنتی الان دارن به جای ۱۵ دزصد ۱۶٫۵ درصد بهشون میدن»

 

«این پول دقیقا از جیب راننده به شهرداری پرداخت میشه با بنزین لیتری ۳۰۰۰ تومانی در واقع ما برای اسنپ شهرداری پمپ بنزین قطعه فروش شرکت بیمه و…. فعالیت داریم وهیچ مزایایی هم نداریم»

 

«عوارض اولا هیچ هیچ هیچ افزایش کرایه ای دال بر عوارض شهرداری به کرایه ها اضافه نشده دوما که این عوارض فقط و فقط از جیب راننده کسر میشه فقد به شما اطلاع رسانی میکنه»

 

«توکرمانشاه کمسیون اسنپ ۲۰%چرا میگیرن؟؟؟»

 

«کی گفته که این هزینه از مسافر گرفته شده.این هزینه هم به کمیسیون راننده‌ها اضافه شده و ازشون گرفته میشه»

 

«این عوارضی که می فرمایید در حقیقت از راننده گرفته می شود کمیسیون اسنپ شده ۱۵ درصد که گویا ۲ درصد را به شهرداری می دهد با توجه به اینکه قیمت سفر ها افزایش نیافته عوارض دادن مسافرین مفهوم ندارد اسنپ و تپسی فقط زورشون به راننده می رسه و هر کاری لازم باشه برای در امد شرکتشون انجام می دهند»

 

«به هیچ عنوان از مسافر دریافت نمیشه: کمیسیون قبلا ۱۳ درصد بوده الان شده ۱۵ درصد و ۱.۵ درصد عوارض شهرداری هم روش»

 

«این عوارض رو راننده ی ببخت میده نه مسافر بعد از گرونی ۲۰۰ درصدی بنزین متاسفانه کرایه های اسنپ هم افت شدیدی داشته پس اینقدر سنگ مردم رو به سینه نزنید راننده چه گناهی داره که علاوه بر ۱۵ درصد پورسانت ۲ درصد هم عوارض داره میده

 

از جیب راننده بدبخت میکشن بیرون به مسافر میگن بابت عوارض شهرداری یعنی پولی که اضافه میدی مسافر به شهرداری مربوطه بعد از حساب راننده کم میکنه»

 

«اصلا این حرفا نیست کل عوارص رو از جیب راننده بر میدارند علاوه بر اون ۱۵ درصد ۱ درصد از راننده برمیدارنن که عمیشه ۱۶ درد کمیسیون نه ۱۵ درصد»

 

«همش دروغه این پول از راننده کم میشه مثلا پیعام میاد مقصد فلان ۱۲ تومن موقع تسویه میبینی ۱۰۵۰۰ کرایه رو مسافر باید بده عوارض به حساب راننده اس»

 

در توئیتر نیز برخی از کاربران به این موضوع اشاره کرده‌اند.

 

«برای یه سفر ۱۰ تومنی ۱۴۷ تومن عوارض شهرداری میگیرین؟ زیاد نیس احیانا؟ پول چایی و ناهار شام بر و بچه های شهرداریه چون خیلی زحمت میکشن؟»

 

«این عوارض شهرداری روی هزینه سفرهای #اسنپ داستان جدیده یا از قبل بوده، فقط ما خبر نداشتیم؟»

 

عوارض از جیب چه کسی پرداخت می‌شود؟
با مرور این اظهارات، سوال قابل تامل دیگری مطرح می‌شود و آن این است که آیا تاکسی‌های اینترنتی پس از امضا تفاهم با شهرداری‌ها حق کمیسیون خود را افزایش داده‌اند؟ در این خصوص روابط عمومی اسنپ به سوالات ما پاسخ داده است:

 

تعرفه کمیسیون برای شرکت اسنپ چقدر است؟

 

رقم کمیسیون اسنپ در شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران ۱۵ درصد است.

 

آیا از ابتدای مهر ماه امسال و پس از امضا قرارداد با شهرداری حق کمیسیون شرکت اسنپ افزایش یافته است؟

 

خیر به هیچ عنوان افزایشی در مبلغ کمیسیون اسنپ نداشته‌ایم.

 

عوارض شهرداری را رانندگان پرداخت می‌کنند یا مسافران؟

 

۱.۵ درصد هزینه سفر تمام تاکسی‌های اینترنتی، بر اساس دستورالعمل نظارتی تاکسی‌های اینترنتی، مصوب وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت، به طور کامل در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد. مبلغ عوارض به هیچ عنوان از محل درآمد رانندگان اسنپ کسر نمی‌شود.

 

گزارش‌های بسیاری از رانندگان رسیده که این عوارض از جیب راننده پرداخت می‌شود و کمیسیون‌ها افزایش یافته است، آیا صحت دارد؟

 

مبلغ کمیسیون سفرهای اسنپ به هیچ عنوان تغییری نداشته و عوارض شهرداری از محل درآمد رانندگان این تاکسی اینترنتی کسر نمی‌شود.

 

اما پیگیری‌ها از نحوه پرداخت عوارض سفرهای با تپسی که چه کسی این عوارض را پرداخت می‌کنند و حق کمیسیون شرکت تپسی فعلا بدون پاسخ مانده است.

داشتن دی‌لایت در خودروهای جدید به چه دلیل الزامی می باشد؟

چراغ‌های روشنایی در روز یا همان Daylight، چراغ‌های کوچکی در قسمت جلوی خودروها هستند که به محض شروع به کار پیشرانه خودرو روشن می‌شوند و تا خاموش شدن آن روشن می‌مانند.

 

Daylight به منظور مطلع کردن عابران پیاده و خودروهای دیگر، از وجود خودرو شما در خیابان یا جاده است. این چراغ‌ها معمولا از نوع "زنون" هستند تا بتوانند با داشتن نور زیاد، توجه عابران و رانندگان دیگر را جلب کنند.

 

برای اولین بار این چراغ‌ها در در سال 1970 میلادی در کشورهای شمالی کره زمین مانند نروژ و کانادا، که معمولا هوای برفی و مه گرفته دارند و همچنین نور کافی در روز وجود ندارد، بسیار رواج یافت. این چراغ‌ها کمک می‌کرد که در روز، هنگامی که هوا برفی و مه گرفته است و یا نور کافی وجود ندارد، خودروها به راحتی تشخیص داده شوند.

 

برای مدتی در آمریکا، استفاده از این چراغ‌ها بر روی خودروها ممنوع شد اما در دهه 90 شرکت جنرال موتورز بر روی خودروهای خودش از آن‌ها استفاده کرد. رفته رفته این چراغ‌ها در اروپا هم محبوبیت پیدا کرد و در سال 2011 تبدیل به یک استاندارد در صنعت خودروسازی شد، به این صورت که تمامی خودروهای تولیدی بعد از سال 2011 ملزم به داشتن چراغ روشنایی در روز هستند.

 

اما انتقادهایی هم بر این تکنولوژی وارد است. برای مثال برخی کارشناسان اعتقاد دارند که روشنایی این چراغ‌ها در برخی خودروها حتی بیشتر از چراغ‌های اصلی خودروها است و در برخی موارد که این چراغ‌ها بر روی قسمت بالایی سپر خودرو نصب می‌شوند، بر روی دید راننده رو به رو تاثیر می‌گذارد.

 

همچنین برخی دیگر اعتقاد دارند که این چراغ‌ها فقط در کشور‌های شمالی مانند فنلاند و سوئد و غیره کاربردی است و در کشور‌هایی که در روز نور کافی دارند بلا استفاده است.

مشکل بالا بودن قیمت خودرو در کشور تنها با افزایش تولید حل می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از بهمن تا امروز خودروسازها افزایش قیمتی از طرف کارخانه نداشته اند و نوسانات بازار بوده که بیشتر از برخی اتفاقات نشئت گرفته و با افزایش تولید این مشکل برطرف می‌شود.

 

رضا رحمانی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به حمایت از کارگاه‌های صنعتی، گفت: رونق تولید وجوه مختلفی دارد و ما امسال در نه ماهه گذشته از حیث تولید داخل بیش از حد برنامه‌ریزی شده پیشرفت داشتیم و مردم استقبال کردند و مشارکت‌کنندگان خوب همکاری کردند.

 

وی افزود: برنامه ها خوب پیش رفته است و از حیث تامین نقدینگی آمار تقریباً مثل سال گذشته است اما چون نوسانات ارزی وجود داشته در عمل کمتر از سال پیش تامین صورت گرفته است.

 

وزیر صمت ادامه داد: خودروسازها بحث تولید داخل را جدی گرفتند و برنامه‌های متنوعی اجرا کردند و بخشی از قطعاتی که از خارج می آوردند را در داخل تولید کردند که قیمت تمام شده را پایین تر می آورد. و یکی دیگر هم کمک محدودی بود که از نظام بانکی انجام شده و در جای خود موثر بوده است.

 

رحمانی تاکید کرد: از بهمن تا امروز خودروسازها افزایش قیمتی از طرف کارخانه نداشته اند و نوسانات بازار بوده که بیشتر از برخی اتفاقات نشات گرفته و با افزایش تولید این مشکل برطرف می‌شود.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ما نه فقط برای امسال بلکه برای تولیدات خودرو تا سال آینده هم خواسته ایم که افزایش را شاهد باشیم و حتما عید و آخر سال نیز یکی از دوره‌هایی است که تقاضا بیشتر می‌شود و برای آن هم برنامه‌ریزی هایی را داریم.

راهکار برطرف کردن بوی بخار بنزین در ال۹۰ چیست ؟

راهکار برطرف کردن بوی بخار بنزین در ال۹۰ چیست ؟

شاید برای تندر۹۰ شما هم این مشکل پیش آمده که بعد از حدود ۱ ساعت روشن بودن کولر،بوی بنزین داخل اتاق خودرو احساس کنید ودر صورت باز کردن درب باک، بخار بنزین با شدت از باک خودرو خارج شود.

 

استشمام بوی نامطبوع بنزین از داخل کابین خودرو یکی از نشانه های عدم عملکرد صحیح کنیسترمی‌باشد. کنیستر بنزین (منبع ذخیره بخار بنزین، منبع رطوبت گیر بنزین) ال90 را بر عهده دارد. کلمه CANISTER بر گرفته از واژه لاتین به معنای CANSTRUM سبد می‌باشد . کنیستر مخزنی پر از دانه‌های کربن فعال است که زیر گل‌گیر و پشت سپر ، سمت شاگردخودرو قرار گرفته است.

 

این مخزن دارای دو شیلنگ است که یکی از آن‌ها طرف باک ودیگری به ورودی هوای موتور خودرو متصل می‌گردد.
زمانی که موتور روشن است، بخار بنزین به داخل موتور کشیده و در محفظه احتراق می سوزد ، اما وقتی موتور خاموش است، این بخارها جذب کنیستر شده و از ورود به هوای اطراف و آلودگی محیط زیست، جلوگیری می‌نماید.

 

ﻣﻄﺎﺑﻖ با اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ارائه شده از سوی خودروسازان بطور معمول هر 30 هزار کیلومتر یا 2 سال یکبار نیاز به بازدید و در صورت منفی بودن تست عملکرد صحیح آن ، قطعه می بایست تعویض شود.

 

نشانه‌های عدم عملکرد صحیح ( خرابی ) قطعه کنیستر چیست..؟

 

الف - اﻧﺘﺸﺎر ﺑﻮی ﺑﻨﺰﯾﻦ در اﻃﺮاف ﺧﻮدرو و یا استشمام آن از داخل کابین سرنشینان خودرو( به ویژه در فصول گرم تر سال)
ب - ﻧﺸﺖ ﺑﻨﺰﯾﻦ از ﺳﺮ ﺷﯿلنگی ﻫﻮای آزاد ، تجمع ﺑﺨﺎر در باک و اﻧﺘﺸﺎر ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ آن پس از ﺑﺎز ﮐﺮدن درب باک خودرو
ج - ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺿﺎﯾﻌﺎت ﺳﻄﺤﯽ ﯾﺎ ﺷﮑﺴﺘﮕﯽ روی قطعه ﮐﻨﯿﺴﺘﺮ
جهت اطمینان از نحوه عملکرد صحیح قطعه بازدیدهای دوره ای پیشنهاد می‌گردد.

 

روشهای تست عملکرد صحیح قطعه کنیستر کدام است..؟
الف - ﻣﻮﺗﻮر ﺧﻮدرو را روﺷﻦ نموده ، اﻧﮕﺸﺖ ﺧﻮد روی ﺳﺮ ﺷﯿلنگ ﻫﻮای آزاد قطعه قرار داده در این حالت می بایست ﻣﮑﺶ ﻫﻮا اﺣﺴﺎس شود.
ب - ﺷﯿلنگ اﺗﺼﺎل باک ﺑﻪ ﮐﻨﯿﺴﺘﺮ را ﺟﺪا نموده سپس ﻫﻨﮕﺎم روﺷﻦ ﺑﻮدن ﻣﻮﺗﻮر خودرو ، ﻣﮑﺶ ﻫﻮا را از ﺳﺮﺷیلنگﻫﺎی ﺑﺨﺎر ﺑﻨﺰﯾﻦ و ﻫﻮای آزاد را کنترل نمایید.

 

ولی یکی از راههای کار بردی مکانیک ها برای رفع مشکل بوی بنزین در اتاق می توان به اضافه کردن یه شلنگ کوتاه به شیلنگ خروجی هوای کنیستر که در پشت چراغ سمت شاگرد قرار دارد اشاره کرد که بعد از این کار انتهای شلنگ را در سوراخی که در گلگیر در پشت چراغ سمت راست خودرو قرار دارد به بیرون انداخته تا به داخل اتاق سرایت نکند.

آماده‌باش سایپا برای تولید انبوه "رهام" در کشور

آماده‌باش سایپا برای تولید انبوه

سازندگان مجموعه‌ها و قطعات اصلی پلتفرم SP۱۰۰ در یک گردهمائی، هماهنگی‌های لازم را برای آغاز تولید انبوه خودروی رهام از سال آینده انجام دادند.

 

سازندگان مجموعه‌ها و قطعات اصلی پلتفرم SP100 گروه خودروسازی سایپا که رهام محصول اصلی آن به شمار می‌رود، در یک گردهمائی، هماهنگی‌های لازم برای آغاز تولید انبوه این خودرو از سال آینده را به عمل آوردند.

 

در این گردهمائی که بعدازظهر شنبه، 21 دی ماه برگزار شد، علاوه بر مدیران ارشد سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه این گروه خودروسازی، مدیران‌عامل شرکت‌های قطعه‌ساز و تامین‌کننده، تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان، مدیران ارشد شبکه بانکی کشور که در فرآیندهای تولید محصول جدید سایپا نقش ایفا می‌کنند، حضور داشتند.

 

در این گردهمائی، نمایشگاهی جانبی هم از خودرو رهام و قطعات مورد نیاز آن برای داخلی‌سازی برگزار شد که شرکت‌کنندگان علاوه بر بازدید از آن، در جریان فراخوان سایپا برای همکاری در تامین قطعات مورد نیاز برای تولید انبوه محصول جدید قرار گرفتند.

 

2.jpg

 

گفتنی است گروه خودروسازی سایپا با تغییر مدیریتی در بهمن 97 با ایجاد یک رویکرد جدید، تحول در کیفیت و کمیت محصولات تولیدی خود را در دستورکار قرار داده و پس از مدیریت بحران ناشی از اعمال دور جدید تحریم‌ها و فشار حداکثری، برنامه‌های توسعه‌ای خود را آغاز کرده است.

 

سایپا در ماه‌های اخیر با اجرای پویش ملی بومی‌سازی قطعات، ضمن کاهش وابستگی زنجیره تامین خود به شرکت‌های خارجی، افزایش سطح داخلی‌سازی محصولات را به شکل عملیاتی دنبال کرده و در همین راستا محوریت زنجیره تامین قطعات محصول جدید خود را روی توان قطعه‌سازان داخلی متمرکز کرده است.

 

"رهام" محصول جدید گروه خودروسازی سایپا به شمار می‌رود که تولید انبوه آن از سال آینده آغاز خواهد شد.

 

سایپا تولید 12 هزار دستگاه از این محصول را برای سال 99 برنامه‌ریزی کرده است. قرار است تیراژ تولید این محصول در سال 1401 به صد هزار دستگاه برسد.

 

3.jpg

جدیدترین قیمت خودروهای ایران خودرو امروز ۹۸/۱۰/۲۵ در بازار + جدول

گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از ثبات قیمت تعدادی از محصولات ایران خودرو در بازار دارد.

 

در بازار امروز خرید و فروش خودرو، سمند ال‌ایکس با قیمت 87 میلیون تومان، دنا با قیمت 127میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با قیمت 118 میلیون تومان و پژو پارس با قیمت 105 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 

علاوه بر این رانا با قیمت 92 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 94 میلیون تومان و سمند EF7 با قیمت 100 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

قیمت خودروهای ایران خودرو در بازار امروز 1398/10/25 به‌شرح زیر است:

 

58.jpg

جدول قیمت جدید خودروهای سایپا امروز ۹۸/۱۰/۲۵ در بازار

گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از ثبات قیمت تعدادی از محصولات سایپا در بازار دارد.

 

در بازار امروز خرید و فروش خودرو، پراید 111 با قیمت 57 میلیون و 500 هزار تومان، پراید 131 با قیمت 52میلیون تومان، چانگان با قیمت 215میلیون تومان، و استپ‌وی با قیمت 241 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

 

همچنین کوئیک اتوماتیک با قیمت 114 میلیون تومان و تیبا2 با قیمت 68میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 

قیمت خودروهای سایپا در بازار امروز 1398/10/25 به‌شرح زیر است:

 

58.jpg

نماینده مجلس:قطعه سازی نباشد خودروسازی هم وجود ندارد

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: قطعه سازی نباشد خودروسازی هم وجود ندارد. باید بانک ها و دولت کمک کنند تا مقطع تحریم که بسیار سخت است پشت سر گذاشته شود این بدون شک باعث افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل می شود.

 

بحث ایجاد اشتغال با توجه به پیش بینی بسیاری از کارشناسان در سال 99 باید با جدیت بیشتری دنبال شود. محدودیتهایی که در این زمینه خصوصاً در دستگاههای دولتی وجود دارد سبب می شود که توجه به سمت بنگاههای خصوصی جلب شود. بنگاههایی که با وجود داشتن موانعی مانند تحریم و گرانی تولید همچنان می توانند نقطه ی اتکاء در زمینه ی ایجاد اشتغال باشند.

 

هجمه هایی که گاهاً در مورد برخی از نهادهای خصوصی شکل می گیرد این سؤال را مطرح می کند که در نبود این سازمانها و با توجه به شرایط موجود چه کسی متولی ایجاد اشتغال خواهد بود و آیا در آئینه ی اقتصاد مقاومتی تنها انتقاد مطرح است یا اینکه نگاه به داخل باید انعطاف بیشتری داشته باشد و سعی بر تقویت آنها به شکل قوی شکل گیرد؟ بزرگترین قطعه سازی کشور یعنی کروز از جمله ی سازمان هایی است که با وجود موانع بین المللی و گاهاً بی مهریهای داخلی همچنان به موضوع ایجاد اشتغال همیت داشته و از این جهت جزو خواص می باشد.

 


جبار کوچکی نژاد نماینده ی مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار نبض بازار گفت:اشتغال در کشور در حوزه ی صنعت، خدمات و گردشگری اهمیت بسیار زیادی دارد. خصوصا در زمینه ی خودرو و بخشهایی که به این تولید کمک می کنند باید نگاه ویژه ای وجود داشته باشد. بحث تحریمها هم خودروسازان ما و هم قطعه سازان ما را دچار بحران کرده. خصوصاً قطعه سازان ما در کنار این مسائل طلبهای زیادی از خودروسازان دارند در این شرایط باید قطعه سازان کمک کرد اگر قطعه سازی نباشد خودروسازی هم وجود ندارد.

 

باید بانکها و دولت کمک کنند تا مقطع تحریم که بسیار سخت است پشت سر گذاشته شود این بدون شک باعث افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل می شود.

 

کوچکی نژاد افزود: باید به تولید خودروهای هیبریدی که هم در کاهش آلایندگی هوا و هم در آسایش مردم نقش دارند نگاه ویژه ای وجود داشته باشد.

فروپاشی یکی از غول هایی خودروسازی جهان

مدیریت شرکت خودروی ژاپنی نیسان در پی رسوایی فساد اقتصادی مدیر عامل پیشین اتحاد نیسان-رنو، کارلوس گون، در حال ایجاد یک برنامه مخفی برای خروج از اتحاد با شرکت رنو می باشد.

 

نیسان قصد دارد به طور کامل از کار با رنو در بخش های تولید و مهندسی خارج شود و همچنین تغییراتی را در هیئت مدیره شرکت انجام دهد. این نشریه خاطرنشان می کند که مشارکت بین نیسان و رنو از قبل "سمی" بوده است و اوضاع با رسوایی گون فقط طرف ژاپنی را برانگیخت تا سریعتر عمل کنند.

 

نیسان - رنو در سال 1999 این اتحادیه را ایجاد کردند. این روزنامه می نویسد که اکنون ناپدید شدن این اتحادیه هر دو طرف را مجبور می کند به دنبال شرکای جدیدی در صنعت خودرو باشند. این تنها راهی است که شرکت ها می توانند با غول های اتومبیل مانند فیات کرایسلر اتومبیل و اتحاد با پژو و تولید مشترک فولکس واگن و فورد به رقابت بپردازند.

 

کارلوس گون در اواخر سال 2018 به اتهام کتمان درآمد 80 میلیون دلاری و همچنین اظهار خسارات شخصی 16 میلیون دلاری به نام شرکت در ژاپن بازداشت شد. سپس وی بارها با قید وثیقه آزاد شد و دوباره بازداشت شد. در دسامبر سال 2019، مشخص شد که این مدیر ارشد از بازداشت خانگی فرار کرده و ژاپن را ترک کرده است. وی در یک جعبه پنهان شد و در توسط یک جت خصوصی از مرز عبور کرد. طبق گزارش روزنامه فایننشال تایمز، این فرار برای گون 20 میلیون دلار هزینه داشت، که از این مبلغ 14 میلیون مربوط به وثیقه بود.

اخذ مالیات از خودروها و خانه های لوکس

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در مورد مصوبات این کمیسیون گفت: اخذ مالیات از خانه های لوکس 10 میلیارد تومان و بالاتر و خودروهای لوکس بالای یک میلیارد تومان در بودجه سال آینده مصوب شد.

 

غلامرضا تاج گردون در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان این که بودجه دولت برای سال آینده با کسری همراه است افزود: مراحل اولیه گزارش تلفیق بودجه سال آینده تا 10 روز آینده به اتمام می‌رسد و در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

 

وی در خصوص میزان فروش نفت و سهم آن در بودجه سال آینده ادامه داد: برای سال آینده نرخ فروش نفت حدود یک میلیون بشکه در روز پیش بینی شده این در حالی است که در شرایط فعلی و تحریم‌های نفتی حدود 600 هزار بشکه نفت به فروش می‌رسد.

 

تاج گردون درباره موضوع فروش اموال مازاد و اوراق مشارکت تصریح کرد: معتقدیم برای اجرایی شدن این موارد باید اختیارات بیشتری به دولت داده شود در جلسه سران هم موضوع واگذاری اختیارات بالاتر به بورس و وزارت اقتصاد و ... مطرح شده، اما در کمیسیون دولت این موضوع به طور کامل دیده نشده است.

 

وی گفت: دولت برای اجرای لوایح و تخصیص بودجه در سال آینده با کسری مواجه است، اما به اعتقاد بنده اگر بخش مولدسازی دولت، دارایی‌ها را خوب و مناسب اختصاص دهد و اختیارات بخش‌های مولد هم افزایش یابد احتمال دارد کسری بودجه به زیر 110 هزار میلیارد تومان برسد.

 

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس خاطر نشان کرد: کمیسیون تلفیق در خصوص عرضه قیر مجانی به بخش‌ها به نحوه عرضه تهاتری این کالا رأی داد، زیرا نمایندگانی هستند که فکر می‌کنند قیری به دستشان می‌رسد و آن را صرف خرج بخش و شهر خود می‌کنند و تمام، اما حقیقت این است که چنین قیری وجود ندارد و اگر قرار به تخصیص حدود 4 میلیون تن قیر باشد باید از اعتبارات عمرانی کاهش پیدا کند و کسر شود. البته در این بین یک نوع فساد هم شکل خواهد گرفت.

 

او ادامه داد: وقتی حواله قیر از وزارت راه صادر می‌گردد به گونه‌ای است که معمولاً وزارتخانه‌ها پولی برای این موضوع ندارند پس به پیمانکار خود می‌گویند بخشی از قیر را بابت دستمزد بردار و بفروش و به این ترتیب فساد شکل می‌گیرد.

 

نماینده مجلس درباره قیمت حامل های انرژی در لایحه بودجه سال آینده گفت: بحث حامل های انرژی بسته و تصمیم به اجرای آن گرفته شد.

 

تاجگردون در مورد پیشنهاد قیمت گذاری حامل های انرژی افزود: دو سوم مصرف کنندگان سوخت در حال حاضر از سهمیه خود استفاده می کنند وبا توجه به اینکه اگر نرخ بنزین به صورت تک نرخی و بر فرض 2 هزار تومان تعیین گردد عملاً قیمت 35 درصد افزایش یافته است.

 

او اضافه کرد: سهمیه اختصاص یافته بنزین امکان اصلاحاتی دارد که در حال حاضر قابل پیش بینی نیست.

 

تاجگردون در مورد پلکانی شدن اخذ مالیات بر حقوق گفت: در سال 97 ـ 98 کسانی که حقوق بالایی داشتند دریافتی شان رشدی نکرد زیرا نرخ رشد حقوق آنها نسبت به افزایش 35 درصدی مالیات بسیار پایین بود در نتیجه عایدی این افراد در مقایسه با سال 96 تغییر چندانی نداشت.

 

او ادامه داد : برای اولین بار خانه های لوکس 10 میلیارد تومان و بالاتر ، مشمول مالیات سالیانه می شوند.همچنین اعمال مالیات بر خانه های خالی که در تهران فراوان داریم هم سال آینده به همت شهرداری ها عملیاتی می گردد و اخذ مالیات برای خودروهای لوکس بالای یک میلیارد تومان در بودجه سال آینده مصوب شد که لازم الاجرا خواهد بود.

 

تاجگردون اضافه کرد: امسال در مرکز پژوهش ها سیستم اطلاعات بانکی و اطلاعات حساب ها به هم متصل شده اند که فرار مالیاتی را به حداقل ممکن برساند.
او در خصوص الزام استفاده از سامانه فروش متصل به سازمان امور مالیاتی گفت: در مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق وکلا و دفاتر وکالت هم به منظور استفاده از سامانه فروش متصل به سازمان امور مالیاتی کشور موظف شده اند.

 

تاجگردون ادامه داد: استفاده از سامانه فروش متصل به سازمان امور مالیاتی شامل همه صنوف می باشد و فقط مربوط به دو رسته شغلی پزشکان و وکلا نمی شود.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: زمانی که مصوبه ای تأیید گردد و دولت آن را اجرا کند به گونه ای که به ضرر مردم باشد ما از حرف خودمان می گذریم زیرا مجری مصوبه ،دولت است .نه تنها بانک مرکزی بلکه همه دستگاه ها با تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی مشکل دارند اما فعلاً آقای رئیس جمهور بر این باور است که ارز 4 هزار و 200 تومانی حلال گرانی و مشکلات اقتصادی در جامعه است البته ما به دنبال قانع کردن دولت در این زمینه هستیم.

 

تاجگردون در خصوص اعمال 50 درصد مالیات در مناطق آزاد افزود: نمی شود به سرمایه گذاری که با علم به معاف از مالیات بودن مناطق آزاد، اقدام به سرمایه گذاری کرده بگوییم که امسال باید 50 درصد مالیات پرداخت کند .

 

او در خصوص همسان سازی نظام دریافت حقوق بگیران و بازنشستگان گفت: در بودجه سال آینده درصدی به این موضوع اختصاص یافته است و دریافتی این عزیزان افزایش خواهد یافت.

 

رییس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: در مورد پرداخت مطالبات دولت به تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی سازوکاری طراحی و تصویب شد که بر طبق آن دولت باید در سال 99 رقمی برابر 50 هزار میلیارد تومان به صورت هر سه ماه یکبار به صندوق بازنشستگی و تأمین اجتماعی پرداخت نماید. 30 درصد از این مبلغ به عنوان گام اول همسان سازی مستمری بگیران تأمین اجتماعی خواهد بود.

جدول قیمت خودروهای سایپا امروز ۹۸/۱۰/۲۳ - چانگان ۲۱۵میلیون تومان شد

گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از افزایش قیمت تعدادی از محصولات سایپا در بازار دارد.

 

در بازار امروز خرید و فروش خودرو، پراید 111 با قیمت 57 میلیون و 500 هزار تومان، پراید 131 با قیمت 52میلیون تومان، چانگان با قیمت 215میلیون تومان، و استپ‌وی با قیمت 241 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

 

همچنین کوئیک اتوماتیک با قیمت 114 میلیون تومان و تیبا2 با قیمت 68میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 

قیمت خودروهای سایپا در بازار امروز 1398/10/23 به‌شرح زیر است:

 

25.jpg

جمع شدن بساط سوداگران با دریافت مالیات از خرید و فروش خودرو

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است اگر از خرید و فروش خودرو مالیات اخذ شود، بساط دلالان جمع شده و سوداگری در بازار چارچرخ‌ها از بین می‌رود.

 

سیدجواد حسینی کیا عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای لازم برای کاهش قیمت خودرو در بازار، گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی باید به موضوع افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در بازار ورود کنند زیرا سوداگران و مافیاها با قیمت سازی، تمام تلاش خود را برای گرانی چارچرخ‌ها به کار می‌برند.

 


نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: خودروسازان باید برای افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار، شیفت‌های جدیدی راه‌اندازی کنند چراکه برخی از واحدهای این شرکت‌ها در استان‌هایی مانند کرمانشاه، شیراز، مشهد و... غیرفعال هستند.

 


وی با بیان اینکه خودروسازان باید با اطلاع‌رسانی دقیق زمینه پیش فروش بیشتر خودرو را فراهم کنند، اظهار کرد: اگر مردم از تحویل به موقع خودرو مطمئن باشند در طرح‌های پیش فروش خودروسازان شرکت می‌کنند که با تحقق این مهم از یک سو کمبود نقدینگی خودروسازی‌ها جبران می‌شود و از سوی دیگر اشتهای کاذب بازار از بین خواهد رود.

 


عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: با اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو، سوداگران نمی‌توانند به راحتی فعالیت کنند، باید از هر فردی که طی یک سال بیش از یک بار خودرو خریداری می‌کند، مالیات اخذ شود.

 

 

جدول قیمت خودروهای ایران خودرو امروز ۹۸/۱۰/۲۳ - کاهش قیمت ها در بازار

گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از کاهش ۱ تا ۵ میلیون تومانی قیمت تعدادی از محصولات ایران خودرو در بازار دارد.

 

در بازار امروز خرید و فروش خودرو، سمند ال‌ایکس با قیمت 87 میلیون و 500 هزار تومان، دنا با قیمت 127میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با قیمت 118 میلیون تومان و پژو پارس با قیمت 106 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 

علاوه بر این رانا با قیمت 93 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 94 میلیون تومان و سمند EF7 با قیمت 100 میلیون و 500 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

قیمت خودروهای ایران خودرو در بازار امروز 1398/10/23 به‌شرح زیر است:

 

58.jpg

پشت پرده فروش کارت هوشمند سوخت چیست ؟

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره تخلف فروش کارت سوخت و سهمیه مازاد خودرو‌های عمومی توضیحاتی ارائه داد.

 

شهرام رضایی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در خصوص واگذاری کارت هوشمند سوخت به غیر تصریح کرد: کارت هوشمند سوخت غیر قابل واگذاری است. این کارت مانند کارت بانکی باید تنها توسط مالک آن استفاده شود.

 

او بیان کرد: سهمیه ذخیره شده در کارت‌های هوشمند سوخت خودروهای شخصی و عمومی، بعد از اصلاح نرخ قیمت حامل‌های انرژی ، فقط به شخص مالک خودرو اختصاص پیدا کرده است و اگر کارت به شخص دیگری سپرده شود ، کاری غیرقانونی است.

 

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: مکانیزم‌هایی برای شناسایی نحوه استفاده از کارت سوخت ها همچون اندازه گیری تعداد سوخت‌گیری‌هایی که از یک کارت انجام می شود ، وجود دارد که اگر فعال شود، کسی که کارت خود را واگذار کرده ، شناسایی شده و جرایمی به آن شخص تعلق می گیرد.

 


او افزود: واگذاری کارت سوخت به اشخاص نزدیک و وابستگان مالک خودرو شاید مشکلی ایجاد نکند اما فروش سهمیه در جایگاه ها به مالکان خودرو‌های دیگر عملاً مصداق فروش یارانه‌ دولتی است و این کار مناسبی نیست و حتی در مقاطعی همچون مناطق لب مرز، امکان سوء استفاده از آن وجود دارد. توصیه اکید ما این است که از کارت هوشمند شخصی استفاده شود و فروش کارت سوخت، اقدامی غیرقانونی است.

 

رضایی بیان کرد: البته بنده درجایگاه مقام قضایی نیستم که جرایم این اقدام غیر قانونی را تعیین کنم اما طبق قانون این یارانه باید در اختیار شخص مالک خودرو قرار گیرد و در صورت اثبات استفاده افراد غیر از کارت سوخت، مرجع قضایی در خصوص میزان جرایم تصمیم خواهد گرفت.

جدیدترین جزئیات از گازسوز کردن رایگان خودرو‌ها

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از آمادگی برای گازسوز کردن تمام خودرو‌های کشور تا 2 هفته آینده خبر داد.

حسن قلی‌پور مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به به اینکه هزینه گازسوز کردن خودرو‌ها رایگان است، گفت: طبق مصوبه شورای عالی اقتصادی دولت با پرداخت ۶۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، تمامی خودرو‌های عمومی بنزینی شامل یک میلیون و ۴۰۰ هزار وانت، تاکسی، ون و دیگر مسافربر‌های شخصی را دوگانه‌سوز می‌کند.

 

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: پس از سهمیه بندی قیمت بنزین استقبال از مصرف سی ان جی افزایش یافت که هم اکنون روزانه ۲۴.۳ میلیون مترمکعب مصرف می‌شود.

 

او با اشاره به میزان تقاضا برای گازسوز کردن خودرو‌ها افزود: میزان ثبت‌نام‌ها ۵۰ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است. ما مدنظر داریم این میزان را افزایش دهیم که تا کنون رشد استقبال خوب بوده است.

 

قلی پور در پاسخ به این سوال که کار‌های نهایی تایید مراکز چه زمانی انجام می‌شود، گفت: درنهایت تا دو هفته دیگر، این مراکز مورد تایید قرار می‌گیرند و اقدامات لازم در این راستا انجام می‌شود و مردم می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

 

او با بیان این‌که هم اکنون مردم می‌توانند با هزینه خودشان به این مراکز مراجعه کنند، اظهار کرد: مشکلی در این بخش وجود ندارد، اما باتوجه به این‌که تجهیز صورت گرفته است، احتمالا دو هفته دیگر قرارداد منعقد می‌شود و ما می‌توانیم به‌صورت رایگان مخازن را برای مراکز مشخص شده، ارسال کنیم تا فرایند کار پیش برود.

 

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره ظرفیت انجام این کار، گفت: این مساله به میزان ظرفیت کارگاه‌ها بستگی دارد، اما می‌توان گفت که تقریبا در هر شرکت کارخانه مخزن حدودا ۱۵ هزار تبدیل در هر ماه صورت می‌گیرد؛ به عبارت دیگر در هر کدام از هفت کارخانه، امکان تبدیل ۱۵ هزار مخزن وجود دارد و قصد داریم تا این ظرفیت را تا عید به ۳۰ هزار افزایش دهیم.

رویا یا واقعیت، به زودی خودرو ارزان خواهد شد؟!

وزیر صنعت از موافقت با پرداخت 5 هزار میلیارد تومان به خودروسازان خبر داد و گفت: از آنجایی که تولید خودروسازان افزایش یافته و عرضه به بازار بیشتر می‌شود، قیمت خودرو کاهش می‌یابد.

 

رضا رحمانی درباره پرداخت تسهیلات به خودروسازان، گفت: هفته گذشته شورای پول و اعتبار پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرد تا شرکت‌های خودروساز از این اعتبار برای پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان استفاده کنند. اگرچه ۵ هزار میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست اما می‌تواند مشکل خودروسازان را تا حدودی رفع کند.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: مقرر است به هر خودروساز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شود تا این اعتبار در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد؛ روند تخصیص این اعتبار همانند ۴ هزار میلیارد تومانی است که در سال گذشته پرداخت شد.

 

وی اضافه کرد: ۵ هزار میلیارد تومان در وهله نخست به قطعه‌سازانی پرداخت می‌شود که جزو زیرمجموعه خودروسازان نبوده و به معنای واقعی خصوصی باشند زیرا برخی از قطعه‌سازان زیرمجموعه خودروسازان هستند.

 

رحمانی پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان برای تسویه بخشی از بدهی آنها به قطعه‌سازان را عاملی برای تحرک در صنعت خودروسازی دانست و ادامه داد: از آنجایی که تولید خودروسازان افزایش یافته و عرضه به بازار بیشتر می‌شود، قیمت خودرو کاهش می‌یابد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شرایط کنونی خودور برای مردم به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و خرید به منظور حفظ ارزش پول صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر تولید خودروسازان از ۴ هزار دستگاه خودرو عبور کرده و در صورت ادامه این روند در ۵ ماهه آینده التهاب بازار خودرو از بین رفته و آرامش به بازار برمی‌گردد.

دیفرانسیل در خودرو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قدرت موتور از طریق یک میل‌گاردان از خروجی گیربکس به چرخ‌ها منتقل می‌شود. چرخ‌هایی که قدرت موتور به آنها منتقل می‌شود و باعث حرکت خودرو رو‌به‌جلو می‌شوند چرخ‌های محرک نامیده می‌‌شوند. وظیفه اصلی دنده دیفرانسیل این است که اجازه دهد چرخ‌های محرک سرعت چرخش متفاوتی داشته باشند با اینکه قدرت موتور به هر دوی آنها منتقل می‌شود.

 

کسانی که در زمینه­ خودرو فعالیت داشته یا به دنیای اتومبیل­ها علاق­مند هستند، این مشغولیت ذهنی وجود دارد که آیا خودروهای دیفرانسل جلو (FWD) نسبت به خودروهای دیفرانسیل عقب (RWD) برتری دارند؟ یا برعکس؟ در پاسخ باید گفت: هرکدام از این دو نوع خودرو مزایا و معایبی دارند که متناسب با کاربرد و ترجیحات شما نسبت به دیگری برتری می‌یابند.

 

هر خودرو دارای چهار چرخ می‌باشد و هر جفت چرخ را یک محور می‌گویند، مثلا به جفت چرخ های جلو ، محور جلو و جفت چرخ های عقب محور عقب می‌گویند. وظیفه دیفرانسیل خودرو، دریافت نیرو از میل گاردان یا گیربکس و انتقال آن به محور محرک یا همان یک جفت چرخ های محرک خودرو می‌باشد.

 

محور محرک ، محوریست که خودرو را به حرکت در می‌آورد ، یعنی نیروی تولید شده توسط موتور خودرو با چند واسطه ( واسطه ها مانند گیربکس ، کلاچ و ...) در نهایت به آن محور می‌رسد و با گردش چرخ های محور محرک ، باعث حرکت خودرو می‌شود.

 

در شکل زیر یک محور محرک را مشاهده می‌کنید که بر روی محور ، دیفرانسیل قرار دارد و دیفرانسیل ، نیروی چرخشی را از میل گاردان یا گیربکس گرفته و به چرخ های خودرو منتقل می‌کند.

 


دلایل استفاده از دیفرانسیل

 

1-کاهش دور و افزایش گشتاور خروجی گیربکس، جهت دستیابی به سرعت و نیروی محرک مورد نیاز خودرو

 

2-تغییر 90 درجه ای صفحه دوران، درخودروهایی که موتور در جهت طول خودرو نصب شده است .

 

3-ایجاد اختلاف دور مناسب بین چرخ داخل پیچ و چرخ بیرون پیچ، به جهت دستیابی به پایداری مطلوب حرکت خودرو در سر پیچ

 

4-ایجاد اختلاف دور مناسب بین چرخ های عقب و جلو خودرو در خودروهای چهارچرخ محرک. این وظیفه برعهده دیفرانسیل مرکزی یا دیفرانسیل سوم می‌باشد.

 


علائم خرابی دیفرانسیل

 

دیفرانسیل و پلوس آخرین قطعاتی هستند که نیروی موتور را به چرخ ها می‌رسانند بنابراین مراقبت از آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

یکی از متداول ترین ایراداتی که در دیفرانسیل ها پیش می‌آید صدای زوزه کشیدن در آنها است. این صدای که معمولاً ناشی از لقی بین کرانویل و پینیون یا خرابی بلبرینگ های داخلی دیفرانسیل است در دورهای بالاتر آزار دهنده تر نیز می‌شود. روانکاری نامناسب یا فشار به دیفرانسیل منجر به ساییدگی کرانویل، پینینون یا خرابی بلبرینگ ها می‌شود و معمولاً این ایراد با تعویض این قطعات برطرف می‌شود.

 

از دیگر مشکلات مرسوم در دیفرانسیل گرم کردن آن است که باعث کاهش کیفیت روانکاری آن و در نتیجه آسیب به قطعات داخلی دیفرانسیل می‌شود. وجود گل و لای یا آلودگی روی پوسته دیفرانسیل و کاهش تبادل گرمایی با محیط می‌تواند یکی از دلایل این اتفاق باشد. همچنین در صورتی که واسکازین درون این قطعه کم باشد می تواند منجر به سایش دنده ها بر اثر حرکت بر روی یکدیگر و گرما تولید شود. گرم شدن دیفرانسیل را می توان با دست زدن به آن بررسی کرد.

 

در برخی مواقع از دیفرانسیل ضربه احساس می‌شود که می‌تواند به دلیل ساییدگی درونی قطعات یا خرابی بلبرینگهای هوزینگ آن باشد که با تعویض قطعه معیوب این ایراد نیز برطرف می‌شود.

 

در صورتی که فشار زیادی به پلوس وارد شود ممکن است این قطعه که در ارتباط مستقیم با دیفرانسیل است دچار بریدگی و در نهایت عدم حرکت خودرو شود.

نگرانی خریداران خودرو از گرانی شب عید آنها را روانه بازار کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید تقاضا در بازار خودرو به دلیل نزدیکی به ایام نوروز افزایش یافته و از آنجایی که عرضه متناسب با تقاضا نیست قیمت چارچرخ‌ها افزایش یافت.

 

رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره افزایش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر گفت: افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر، بازار خودرو را متلاطم کرده و موجب رشد قیمت چارچرخ‌ها شد.

 

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی افزایش تقاضا در بازار خودرو را یکی دیگر از دلایل رشد قیمت دانست و افزود: تقاضا در بازار به دلیل نزدیکی به ایام نوروز افزایش یافته است و مشتریان به دلیل آنکه تصور گرانی بیشتر را در آینده دارند، خرید شب عید خود در بازار خودرو را جلو انداخته‌اند درحالیکه عرضه خودروها چندان با تقاضای موجود همخوانی نداشته و همین موضوع در افزایش قیمت نقش داشته است.

 

وی با بیان اینکه هجوم نقدینگی به بازار خودرو یکی دیگر از دلایل گرانی چارچرخ‌ها است، اظهار کرد: مردم برای حفظ ارزش پول ملی خود به دنبال خرید خودرو هستند.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: خودروسازان باید تولید خود را متناسب با تقاضای بازار افزایش دهند تا از سوءاستفاده، سوداگران جلوگیری و قیمت‌ها متعادل شود زیرا در حال حاضر برخی افراد در تلاش هستند با خرید خودرو قیمت ها را در بازار افزایش دهند.

خسارت سوانح جاده‌ای؛ روزانه 280 میلیارد تومان

سوانح رانندگی در ایران موضوعی نیست که هیچ‌گاه کهنه شود و هر از چندی با آمدن خبر یک تصادف بزرگ که جان تنی چند از شهروندان در آن از دست می‌رود، باز هم موضوع داغ می‌شود. این موضوع اما سویه‌های گوناگونی دارد که بارها به آن پرداخته شده و آمارهای بسیاری از آن ارایه شده است، آمارهایی که از میزان و تعداد سوانح رانندگی در شهر‌ها و جاده‌های کشور در آن دیده می‌شود تا برآوردها از زیان‌های اقتصادی حاصل از تصادفات. اما نکته‌ای که در این میان معمولا مقفول واقع می‌شود را می‌توان در میان صحبت‌های علی رشیدی عضو انجمن اقتصاد شهری ایران جست‌وجو کرد: «آمارهایی که هر ازچندی پیرامون زیان‌های اقتصادی حاصل از سوانح رانندگی اعلام می‌شود را نمی‌توان مبنای محاسبه‌ای دقیق قرار داد، چه آنکه این آمارها مبنای مشخصی ندارند و براساس فرضیات محاسبه می‌شود.»

 

97 میلیون دلار زیان اقتصادی تصادفات ایران

 

بر اساس آخرین آمارها در‌ سال گذشته بیش از ۱۷‌هزار نفر از ایرانیان در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند و در نیمه اول امسال تعداد فوتی‌های تصادفات به نزدیک ۱۰‌هزار نفر رسید. این سوانح البته در کنار زیان‌های جسمانی، روحی و روانی بسیار برای هموطنانی که در معرض آن قرار می‌گیرند، سوی اقتصادی قابل توجهی نیز دارد که از اطراف مختلفی می‌توان به آن پرداخت و مسئولان و سازمان‌های گوناگون آمارهایی از میزان این خسارت‌ها اعلام کرده‌اند.

 

یکی از ارایه‌دهندگان آمار زیان‌های اقتصادی تصادفات شورای‌عالی حفاظت فنی و بهداشت کار است. اخیرا «ایرج محمدفام» عضو این شورا با بیان اینکه خسارت‌های ناشی از سوانح رانندگی بسیار نگران‌کننده است، گفت: «اقتصاد ایران سالانه نزدیک به ۸‌درصد تولید ناخالص ملی از تصادفات خسارت می‌بیند.»

 

همچنین طی روزهای گذشته در جلسه‌ای که کمیسیون اصل نود مجلس برگزار کرد، میزان پرداخت خسارت بیمه در سال‌جاری ۱۶‌هزار‌میلیارد تومان برآورد شده و در این جلسه گفته شده که حداقل خسارت تصادفات و سوانح در ایران روزانه ۴۴‌میلیارد تومان برآورد می‌شود.این‌دو نمونه‌ای است متأخر ‌از آمارهایی که در رابطه با میزان خسارت‌های اقتصادی ناشی از سوانح رانندگی اعلام شده اما آیا می‌توان این دو آمار یا آمارهای دیگر از این دست را مبنای محاسبه و کاربست برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست در کاهش واقعه دردناک تصادف رانندگی دانست.

 

علی رشیدی، عضو انجمن اقتصاد شهری ایران با اشاره به این مهم آمارهای ارایه‌شده را به نقد می‌‌کشد و می‌گوید: «در هرتصادف ضرر و زیان‌های مادی عیان همانند زیان‌های حاصل از آسیب وسیله نقلیه و هزینه‌های درمانی است. اما زیان‌های مزمن حاصل از این تصادفات که مواردی چون بی‌سرپرست‌شدن افراد، زیان‌های روحی و از کارافتادگی آنها در پی این موضوع، زیان‌هایی که در پی از کارافتادگی‌های جسمی است و موارد دیگری از این دست وجود دارد که در محاسبات ارقام زیان اقتصادی حاصل از سوانح رانندگی دیده نمی‌شوند و بر این اساس که مبنای درستی بر محاسبات هزینه‌های وارده در این موارد وجود ندارد، آنها را نمی‌توان مبنای درستی برای کمک به تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران قرار داد.»

 

تصادفات رانندگی بیمه را زیانده کرد

 

بر اساس اعلام بیمه مرکزی، حوادث رانندگی بیمه شخص ثالث را در ایران زیانده کرده است و حالا سالانه حدود ٧٠٠‌میلیارد تومان ضرر و زیان از ناحیه این بیمه‌نامه به شرکت‌های بیمه‌ای ایران وارد می‌شود. البته طبق آخرین آمارنامه صنعت بیمه کشور، تعداد وسایل نقلیه موتوری درحال تردد بیش از ۳۶‌میلیون است و فقط حدود ٥٠‌درصد از وسایل حمل‌وتقل موتوری بیمه‌نامه دارند. در واقع اگر تمامی وسایل حمل‌ونقل موتوری ایران از بیمه‌نامه برخوردار بودند، میزان خسارات رقم سنگین‌تر و درشت‌تری می‌شد. نکته آماری جالب دیگر درباره تصادفات رانندگی این است که فقط ١٥‌درصد رانندگان ایرانی پرریسک هستند و همین جمعیت توانسته‌اند شرکت‌های بیمه‌ای را زیانده کنند و رقم سنگینی خسارت به اقتصاد ایران وارد کنند. زیان سنگین بیمه‌های شخص ثالث به‌ حدی است که شرکت بیمه‌ای بزرگی مانند ایران اعلام کرده که ٩٥‌درصد زیانش مربوط به بیمه شخص ثالث است.

 

هزینه فوت هر نفر ٥,١‌ میلیارد تومان

 

بر اساس اعلام پلیس راهور، هر تصادف رانندگی منجر به فوت، معادل ٥,١‌میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کند. این درحالی است که روزانه به‌طور میانگین ٥٥نفر در حوادث رانندگی فوت می‌کنند. البته گفته می‌شود آمارهای فوتی تصادفات رانندگی تنها مربوط به فوتی‌های سر صحنه تصادف است و مرگ‌هایی که بعد از آن در بیمارستان اتفاق می‌افتد به حساب این آمار گذاشته نمی‌شود. به هرحال ما به آمار رسمی راهور اکتفا می‌کنیم. درواقع هزینه تصادفات رانندگی در ایران هرروز حدود ٢٨٠‌میلیارد تومان است که رقم بالایی است.

 

١٣ هزار میلیارد تومان خسارت پرداختی ستاد دیه

 

علی جباری، مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی در نشست دی ماه امسال، کشته‌های رانندگی در ایران را به کشته‌های جنگ جهانی تشبیه کرد و گفت: «تنها در‌سال گذشته صنعت بیمه‌ در کشور ١٣‌هزار‌میلیارد تومان در قبال رفتار غیرقابل وصف ما ایرانی‌ها برای جبران تنها بخشی از خسارت جانی و مالی پرداخت کرده است که تخصیص‌درصدی از این اعتبار در کارهای علمی یا فعالیت‌های زیربنایی از بنای بایر، عمارتی آباد می‌ساخت.» او گفت: «بیمه با ملاحظات خود نسبت به تعهداتی که دارد، اقدام می‌کند و قطعا جبران خسارات غیراز دیه‌های فوتی به هزینه‌های فیزیکی معطوف خواهد شد. صحبت این است که پول تعمیر خودرو را بیمه می‌دهد، جان ١٧‌هزار کشته را چه کسی باز خواهد گرداند و داغ‌دل ١٧‌هزار خانواده درگیر در این پرونده‌ها را چه کسی التیام خواهد داد. آیا بیمه قادر است غیراز جبران هزینه‌های درمانی مجروح یک سانحه تصادف کاری کند؟ زیبایی، سلامت و قوای جسمانی ٣٦٠‌هزار مصدوم و حدود ٣٠‌هزار ایرانی تا ابد در بستر معلولیت را چه کسی به صاحبان آنها خواهد داد؟»

 

جباری با اشاره به اینکه معضل تصادفات رانندگی را باید یک بحران ملی قلمداد کرد، گفت: «بسیاری از کشورهای دنیا مانند آلمان، ترکیه و ژاپن شرایط مشابهی مثل ما را داشتند و علت اینکه امروز در این کشورها آمار تلفات و خسارت‌های جاده‌ای از آمار جهانی با فاصله زیادی کاهش یافته است تنها در گرو توجه به همین نکته است که در برهه‌ای این اتفاق یک بحران قلمداد می‌شد و در اجماع فراسازمانی به این مسأله رسیدگی شد.»

 

نمونه آمریکایی محاسبه زیان

 

روش‌شناسی هزینه‌های تصادفات در ایالات متحده آمریکا یکی از نمونه‌های قابل توجه در میان کشورهای جهان است، چه آنکه در این کشور برای محاسبه هزینه تصادفات رانندگی جنبه‌های مختلف هزینه‌های وارده را محاسبه می‌کنند. برای محاسبه هزینه‌های حاصل از زیان اقتصادی تصـــــادفات، آمـریکایـی‌ها مواردی چون از بین رفتن بهره‌وری نیروی کار، هزینه‌های حقوقی و دادرسی، هزینه اورژانس و خدمات درمانی، از بین رفتن اموال، حضور نداشتن در محل کار را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهند. به‌طور نمونه می‌توان به بخشی از این آمارها در‌سال ٢٠١٠ در این کشور توجه کرد که طی این‌سال زیان ناشی از تصادفات رانندگی در این کشور ٢٤٢‌میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین براساس آمارهای اعلام شده در آمریکا هزینه تصادفات معادل ١,٦‌درصد تولید ناخالص آمریکا می‌شود.

 

بر مبنای محاسبات دقیق برآورد خسارات اقتصادی حاصل از تصادفات، خروجی‌های قابل قبولی برای آمریکایی‌ها حاصل شده است که در یک نمونه آن در‌سال ٢٠١٦ تصمیم‌سازان این کشور قوانین سختگیرانه‌ای برای موتورسواران خصوصا در مورد استفاده کلاه ایمنی را به اجرا گذاشتند.

 

بنابر آمارها بعد از اجرای این قوانین و انجام این سختگیری‌ها جان ١٨٥٩ انسان نجات یافت و در نتیجه آن از هدر رفت ٢١‌میلیارد دلار جلوگیری شد.

 

علی جباری، مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی در نشست دی ماه امسال، کشته‌های رانندگی در ایران را به کشته‌های جنگ جهانی تشبیه کرد و گفت: «تنها در‌سال گذشته صنعت بیمه‌ در کشور ٣‌١هزار‌میلیارد تومان در قبال رفتار غیرقابل وصف ما ایرانی‌ها برای جبران تنها بخشی از خسارت جانی و مالی پرداخت کرده است.

خسارت سوانح جاده‌ای؛ روزانه 280 میلیارد تومان

سوانح رانندگی در ایران موضوعی نیست که هیچ‌گاه کهنه شود و هر از چندی با آمدن خبر یک تصادف بزرگ که جان تنی چند از شهروندان در آن از دست می‌رود، باز هم موضوع داغ می‌شود. این موضوع اما سویه‌های گوناگونی دارد که بارها به آن پرداخته شده و آمارهای بسیاری از آن ارایه شده است، آمارهایی که از میزان و تعداد سوانح رانندگی در شهر‌ها و جاده‌های کشور در آن دیده می‌شود تا برآوردها از زیان‌های اقتصادی حاصل از تصادفات. اما نکته‌ای که در این میان معمولا مقفول واقع می‌شود را می‌توان در میان صحبت‌های علی رشیدی عضو انجمن اقتصاد شهری ایران جست‌وجو کرد: «آمارهایی که هر ازچندی پیرامون زیان‌های اقتصادی حاصل از سوانح رانندگی اعلام می‌شود را نمی‌توان مبنای محاسبه‌ای دقیق قرار داد، چه آنکه این آمارها مبنای مشخصی ندارند و براساس فرضیات محاسبه می‌شود.»

 

97 میلیون دلار زیان اقتصادی تصادفات ایران

 

بر اساس آخرین آمارها در‌ سال گذشته بیش از ۱۷‌هزار نفر از ایرانیان در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند و در نیمه اول امسال تعداد فوتی‌های تصادفات به نزدیک ۱۰‌هزار نفر رسید. این سوانح البته در کنار زیان‌های جسمانی، روحی و روانی بسیار برای هموطنانی که در معرض آن قرار می‌گیرند، سوی اقتصادی قابل توجهی نیز دارد که از اطراف مختلفی می‌توان به آن پرداخت و مسئولان و سازمان‌های گوناگون آمارهایی از میزان این خسارت‌ها اعلام کرده‌اند.

 

یکی از ارایه‌دهندگان آمار زیان‌های اقتصادی تصادفات شورای‌عالی حفاظت فنی و بهداشت کار است. اخیرا «ایرج محمدفام» عضو این شورا با بیان اینکه خسارت‌های ناشی از سوانح رانندگی بسیار نگران‌کننده است، گفت: «اقتصاد ایران سالانه نزدیک به ۸‌درصد تولید ناخالص ملی از تصادفات خسارت می‌بیند.»

 

همچنین طی روزهای گذشته در جلسه‌ای که کمیسیون اصل نود مجلس برگزار کرد، میزان پرداخت خسارت بیمه در سال‌جاری ۱۶‌هزار‌میلیارد تومان برآورد شده و در این جلسه گفته شده که حداقل خسارت تصادفات و سوانح در ایران روزانه ۴۴‌میلیارد تومان برآورد می‌شود.این‌دو نمونه‌ای است متأخر ‌از آمارهایی که در رابطه با میزان خسارت‌های اقتصادی ناشی از سوانح رانندگی اعلام شده اما آیا می‌توان این دو آمار یا آمارهای دیگر از این دست را مبنای محاسبه و کاربست برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست در کاهش واقعه دردناک تصادف رانندگی دانست.

 

علی رشیدی، عضو انجمن اقتصاد شهری ایران با اشاره به این مهم آمارهای ارایه‌شده را به نقد می‌‌کشد و می‌گوید: «در هرتصادف ضرر و زیان‌های مادی عیان همانند زیان‌های حاصل از آسیب وسیله نقلیه و هزینه‌های درمانی است. اما زیان‌های مزمن حاصل از این تصادفات که مواردی چون بی‌سرپرست‌شدن افراد، زیان‌های روحی و از کارافتادگی آنها در پی این موضوع، زیان‌هایی که در پی از کارافتادگی‌های جسمی است و موارد دیگری از این دست وجود دارد که در محاسبات ارقام زیان اقتصادی حاصل از سوانح رانندگی دیده نمی‌شوند و بر این اساس که مبنای درستی بر محاسبات هزینه‌های وارده در این موارد وجود ندارد، آنها را نمی‌توان مبنای درستی برای کمک به تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران قرار داد.»

 

تصادفات رانندگی بیمه را زیانده کرد

 

بر اساس اعلام بیمه مرکزی، حوادث رانندگی بیمه شخص ثالث را در ایران زیانده کرده است و حالا سالانه حدود ٧٠٠‌میلیارد تومان ضرر و زیان از ناحیه این بیمه‌نامه به شرکت‌های بیمه‌ای ایران وارد می‌شود. البته طبق آخرین آمارنامه صنعت بیمه کشور، تعداد وسایل نقلیه موتوری درحال تردد بیش از ۳۶‌میلیون است و فقط حدود ٥٠‌درصد از وسایل حمل‌وتقل موتوری بیمه‌نامه دارند. در واقع اگر تمامی وسایل حمل‌ونقل موتوری ایران از بیمه‌نامه برخوردار بودند، میزان خسارات رقم سنگین‌تر و درشت‌تری می‌شد. نکته آماری جالب دیگر درباره تصادفات رانندگی این است که فقط ١٥‌درصد رانندگان ایرانی پرریسک هستند و همین جمعیت توانسته‌اند شرکت‌های بیمه‌ای را زیانده کنند و رقم سنگینی خسارت به اقتصاد ایران وارد کنند. زیان سنگین بیمه‌های شخص ثالث به‌ حدی است که شرکت بیمه‌ای بزرگی مانند ایران اعلام کرده که ٩٥‌درصد زیانش مربوط به بیمه شخص ثالث است.

 

هزینه فوت هر نفر ٥,١‌ میلیارد تومان

 

بر اساس اعلام پلیس راهور، هر تصادف رانندگی منجر به فوت، معادل ٥,١‌میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کند. این درحالی است که روزانه به‌طور میانگین ٥٥نفر در حوادث رانندگی فوت می‌کنند. البته گفته می‌شود آمارهای فوتی تصادفات رانندگی تنها مربوط به فوتی‌های سر صحنه تصادف است و مرگ‌هایی که بعد از آن در بیمارستان اتفاق می‌افتد به حساب این آمار گذاشته نمی‌شود. به هرحال ما به آمار رسمی راهور اکتفا می‌کنیم. درواقع هزینه تصادفات رانندگی در ایران هرروز حدود ٢٨٠‌میلیارد تومان است که رقم بالایی است.

 

١٣ هزار میلیارد تومان خسارت پرداختی ستاد دیه

 

علی جباری، مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی در نشست دی ماه امسال، کشته‌های رانندگی در ایران را به کشته‌های جنگ جهانی تشبیه کرد و گفت: «تنها در‌سال گذشته صنعت بیمه‌ در کشور ١٣‌هزار‌میلیارد تومان در قبال رفتار غیرقابل وصف ما ایرانی‌ها برای جبران تنها بخشی از خسارت جانی و مالی پرداخت کرده است که تخصیص‌درصدی از این اعتبار در کارهای علمی یا فعالیت‌های زیربنایی از بنای بایر، عمارتی آباد می‌ساخت.» او گفت: «بیمه با ملاحظات خود نسبت به تعهداتی که دارد، اقدام می‌کند و قطعا جبران خسارات غیراز دیه‌های فوتی به هزینه‌های فیزیکی معطوف خواهد شد. صحبت این است که پول تعمیر خودرو را بیمه می‌دهد، جان ١٧‌هزار کشته را چه کسی باز خواهد گرداند و داغ‌دل ١٧‌هزار خانواده درگیر در این پرونده‌ها را چه کسی التیام خواهد داد. آیا بیمه قادر است غیراز جبران هزینه‌های درمانی مجروح یک سانحه تصادف کاری کند؟ زیبایی، سلامت و قوای جسمانی ٣٦٠‌هزار مصدوم و حدود ٣٠‌هزار ایرانی تا ابد در بستر معلولیت را چه کسی به صاحبان آنها خواهد داد؟»

 

جباری با اشاره به اینکه معضل تصادفات رانندگی را باید یک بحران ملی قلمداد کرد، گفت: «بسیاری از کشورهای دنیا مانند آلمان، ترکیه و ژاپن شرایط مشابهی مثل ما را داشتند و علت اینکه امروز در این کشورها آمار تلفات و خسارت‌های جاده‌ای از آمار جهانی با فاصله زیادی کاهش یافته است تنها در گرو توجه به همین نکته است که در برهه‌ای این اتفاق یک بحران قلمداد می‌شد و در اجماع فراسازمانی به این مسأله رسیدگی شد.»

 

نمونه آمریکایی محاسبه زیان

 

روش‌شناسی هزینه‌های تصادفات در ایالات متحده آمریکا یکی از نمونه‌های قابل توجه در میان کشورهای جهان است، چه آنکه در این کشور برای محاسبه هزینه تصادفات رانندگی جنبه‌های مختلف هزینه‌های وارده را محاسبه می‌کنند. برای محاسبه هزینه‌های حاصل از زیان اقتصادی تصـــــادفات، آمـریکایـی‌ها مواردی چون از بین رفتن بهره‌وری نیروی کار، هزینه‌های حقوقی و دادرسی، هزینه اورژانس و خدمات درمانی، از بین رفتن اموال، حضور نداشتن در محل کار را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهند. به‌طور نمونه می‌توان به بخشی از این آمارها در‌سال ٢٠١٠ در این کشور توجه کرد که طی این‌سال زیان ناشی از تصادفات رانندگی در این کشور ٢٤٢‌میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین براساس آمارهای اعلام شده در آمریکا هزینه تصادفات معادل ١,٦‌درصد تولید ناخالص آمریکا می‌شود.

 

بر مبنای محاسبات دقیق برآورد خسارات اقتصادی حاصل از تصادفات، خروجی‌های قابل قبولی برای آمریکایی‌ها حاصل شده است که در یک نمونه آن در‌سال ٢٠١٦ تصمیم‌سازان این کشور قوانین سختگیرانه‌ای برای موتورسواران خصوصا در مورد استفاده کلاه ایمنی را به اجرا گذاشتند.

 

بنابر آمارها بعد از اجرای این قوانین و انجام این سختگیری‌ها جان ١٨٥٩ انسان نجات یافت و در نتیجه آن از هدر رفت ٢١‌میلیارد دلار جلوگیری شد.

 

علی جباری، مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی در نشست دی ماه امسال، کشته‌های رانندگی در ایران را به کشته‌های جنگ جهانی تشبیه کرد و گفت: «تنها در‌سال گذشته صنعت بیمه‌ در کشور ٣‌١هزار‌میلیارد تومان در قبال رفتار غیرقابل وصف ما ایرانی‌ها برای جبران تنها بخشی از خسارت جانی و مالی پرداخت کرده است.

تعداد کل پژو 2008 های موجود در جاده های ایران چقدر می باشد؟

پژو ۲۰۰۸ اولین محصول مشارکت جدید گروه صنعتی ایران خودرو و گروه PSA در دوران برجام بود که همچنان تولید آن برای پاسخ به تعهدات مشتریان ادامه دارد. اما شاید این سوال ایجاد شود که در این سال ها، چه تعداد پژو ۲۰۰۸ توسط ایران خودرو و ایکاپ به دست مشتریان رسیده است؟

 


تولید آزمایشی پژو ۲۰۰۸ از سال ۱۳۹۵ در ایران خودرو آغاز شد. اما در نهایت تولید انبوه این کراس اوور فرانسوی در سال ۱۳۹۶ رقم خورد و تا به امروز نیز ادامه دارد. در اواخر سال ۹۵ تیراژ ۱۰ دستگاه برای پژو ۲۰۰۸ اعلام شد و در پایان سال ۹۶ با آغاز تحویل این خودرو، تولید یکساله این محصول به ۲ هزار و ۷۵۰دستگاه رسید.

 

در سال ۱۳۹۷ با وجود آغاز تحریم های آمریکا علیه صنعت خودروی ایران، کمپانی پژو فعالیت های خود را در ایران به حالت تعلیق در آورد. اما ایکاپ و ایران خودرو متعهد بودند تا پژو ۲۰۰۸های پیش فروش شده را به دست مشتریان برسانند. برای همین در همان نیمه ابتدایی سال ۹۷، به تعداد تعهدات خودروهای پیش فروش شده، قطعات منفصله پژو ۲۰۰۸ به انبار ایران خودرو ارسال شد.

 

در سال ۹۷ ایران خودرو توانست تا ۷ هزار و ۳۸۵ دستگاه از این کراس اوور را به روش CKD تولید نماید. این در حالی است که اگر تحریم های آمریکا وجود نداشت، تمام تعهدهای مربوط به این خودرو در سال گذشته به پایان می رسید و دومین مرحله پیش فروش ۲۰۰۸ برگزار می شد.

 

47.jpg

 

در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری هم، ایران خودرو ۵ هزار و ۱۴۰ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده و به این ترتیب تا پایان پاییز سال جاری جمعیت این کراس اوور فرانسوی در بازار ایران به ۱۵ هزار و ۲۸۵ دستگاه رسیده است.

 

برخی شنیده ها حاکی از آن است که ایران خودرو در پیش فروش اولیه این خودرو، نزدیک به ۱۶ هزار تقاضا را ثبت نموده و بدیهی است که باید تعهدات مربوط به پژو ۲۰۰۸ را در کارخانه خود تولید نماید.

 

برای همین احتمال دارد که در هفته های آتی پرونده تولید پژو ۲۰۰۸ در ایران مانند سایر خودروهای برجامی بسته شود. هیوندای i20، اکسنت، i10، النترا و سیتروئن C3 خودروهایی بودند که تولیدشان در دوران برجام آغاز شد و پس از آغاز تحریم ها، با مشکل توقف تولید مواجه شدند.

 

حال احتمال آن بسیار است که تا پایان سال ۱۳۹۸، پژو ۲۰۰۸ هم به جمع خودروهای توقف تولید شده اضافه گردد. در این سال ها پژو ۲۰۰۸ به عنوان با کیفیت ترین محصول مونتاژی بازار ایران شناخته می شد و ایران خودرو این کراس اوور تک دیفرانسیل را با روش CKD در ایران تولید می کرد.

 

 

 

با وجود احتمال وقوع توقف تولید پژو ۲۰۰۸، برخی می گویند که شاید نمونه ساده تر پژو ۲۰۰۸ با فرایند داخلی سازی و بومی سازی (مانند پژو ۳۰۱ تولید داخل) جایگزین نسخه THP165 شود.

 

پژو ۲۰۰۸ در بازار جهانی با پیشرانه EC5 هم عرضه شده و این احتمال وجود دارد که به خاطر بحث امکان سنجی تولید داخل، این کراس اوور فرانسوی با پیشرانه ۱۱۴ اسب بخار به خط تولید ایران خودرو بازگردد. البته تمامی این احتمال ها در شرایطی تحقق پیدا می کند که ایران خودرو بخواهد تا پژو ۲۰۰۸ را در خط تولید خود حفظ نماید.

 


برخی شنیده ها حاکی از آن است که با توجه به ساخت کراس اوور ملی ایران خودرو بر روی پلتفرم PF1 گروه PSA (پلفترم پژو ۳۰۱، ۲۰۰۸، سیتروئن C3 و…)، محصول جدید و کراس اوور ملی این شرکت جایگزین پژو ۲۰۰۸ می شود.

نگاهی به دلیل تاخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی

هفدهم آذر امسال گزارشی با عنوان «محور اصلی شکایات مردمی از خودروسازان» منتشر شد که چکیده گزارش منتشره از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بود. در واکنش به این گزارش، اتحادیه صنف دارندگان تعمیرگاه، اتوسرویس، توقفگاه، کارواش و پارکینگ‌های تهران، جوابیه‌ای به دفتر روزنامه ارسال کرده که عینا در ذیل می‌آید. پیرو درج خبر محور اصلی شکایات مردمی از خودروسازان در تاریخ ۱۷/ ۹/ ۹۸ که عملا شکایت را متوجه نمایندگی‌های خدمات پس از فروش کرده است، نظر خوانندگان محترم را به نکات ذیل معطوف می‌دارد.

 

در خبر موردنظر اشاره شده که «همان‌طور که در سال ۹۶ محور اصلی شکایت از شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو اعتراض به عملکرد نمایندگی‌ها بوده، در سال گذشته نیز همین مورد در صدر شکایات بوده است» و سپس آورده شده «شکایت از نمایندگی‌ها حول مسائلی مانند تاخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی، عدم رفع عیوب در تعمیرگاه‌ها و کمبود و دریافت هزینه بالا برای خدمات و قطعات می‌چرخد.»

 

اول: تاخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی در سال ۱۳۹۷ ناشی از تحریم‌های ظالمانه و کاهش تولید در شرکت‌های خودروساز و واردکننده است و نمایندگی‌ها نقشی در این تحریم‌ها و قوانین گمرکی نداشته‌اند.

 

دوم: چنانچه شرکت بازرسی، تعمیرات گارانتی و غیرگارانتی را جداگانه بررسی می‌کرد، مشخص می‌شد شکایت مربوط به عدم رفع عیوب در دوره گارانتی در راس بوده و آن نیز ناشی از کمبود قطعه و دستورالعمل شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو است و در حیطه عملکرد نمایندگی‌ها قرار ندارد.

 

سوم: در مورد کمبود قطعات و گرانی آنها باید به افزایش قیمت ارز و بعضی محدودیت‌های گمرکی در سال ۱۳۹۷ توجه شود که آن هم ناشی از عملکرد نمایندگی‌ها نیست.

 

چهارم: افزایش نرخ خدمات مربوط به افزایش هزینه‌های حقوق و خدمات عمومی مانند مالیات، آب، بیمه، برق، گاز و عوارض کمرشکن شغلی، تابلو و... است.

 

پنجم: نارضایتی از عملکرد یا زمان پذیرش و... که مربوط به نمایندگی‌ها بوده، دارای نارضایتی یک یا دو درصد است، حال آنکه موارد ذکر شده فوق هر کدام ۳۰ یا ۲۰ درصد موجبات نارضایتی را فراهم کرده‌اند.

 

چنانچه نتایج منتشر شده در دفترچه شرکت بازرسی مورد تحلیل دقیق و منصفانه قرار گیرد، قطعا عملکرد نمایندگی‌ها، در آخر لیست موارد ایجادکننده نارضایتی خواهد بود.

وضعیت بازار خودرو تا پایان امسال چگونه خواهد بود؟

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: هنوز خریدهای نوروزی در بازار خودرو اتفاق نیافتاده است. به نظر می‌رسد که تقاضای مردم در ماه‌های بهمن و اسفند برای خرید خودرو اوج بگیرد.

 

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در پاسخ به این پرسش آیا واقعا خریدهای نوروزی در بازار خودرو آغاز شده است؟ به تجارت‌نیوز گفت: چنانچه قیمت خودروهای داخلی با حاشیه پنج درصد زیر قیمت بازار باشد قیمت خودرو ارزان‌تر می‌شود. همچنین با اجرای این دستور العمل دلالی در بازار خودرو برچیده می‌شود. در شرایط فعلی به دلیل عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان قیمت خودرو در بازار افزایش چشمگیری داشته است.

 

محمدرضا نجفی‌منش افزود: در حال حاضر فاصله قیمت از محل درب کارخانه تا بازار بین هفت میلیون تا ۲۰ میلیون تومان گران شده است. این نوسان قیمت در حوزه خودرو بسیار زیاد است. امیدواریم با عرضه به موقع خودرو از سوی خودروسازان قیمت خودرو کاهش یابد.

 

او اظهارکرد: هنوز خریدهای نوروزی در بازار خودرو اتفاق نیافتاده است. به نظر می‌رسد که تقاضای مردم در ماه‌های بهمن و اسفند برای خرید خودرو اوج بگیرد.

آخرین قیمت خودروهای داخلی در بازار - 17 دی 98

جدیدترین قیمت خودروهای داخلی در بازار تهران به شرح زیر اعلام می گردد:

 

جدول جدیدترن قیمت خودروهای داخلی در بازار تهران - 17 دی 98.jpg

برای هر خودرو چند بار کارت سوخت صادر می‌شود؟

پس از سهمیه‌بندی بنزین، استفاده از کارت سوخت الزامی شد. در این بین درخواست‌های متعددی برای دریافت کارت سوخت المثنی به‌وجود آمد که طبق گفته‌های سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، محدودیتی برای توزیع کارت سوخت المثنی برای متقاضیان وجود ندارد.

 

فاطمی کاهی با بیان این‌که لازم است افراد در نگهداشت کارت سوخت خود دقت کافی را داشته باشند، تصریح کرد: اگر به هر دلیلی مالک خودرو تقاضای کارت سوخت المثنی داشته باشد، کارت برای آن فرد صادر می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه این موضوع به معنای این نیست که برای هر خودرو دو بار کارت سوخت صادر شود، اظهار کرد: در شرایط مفقود شدن کارت یا دلایل دیگر کارت سوخت المثنی جدید صادر می‌شود و این مساله محدودیتی ندارد.

 

از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان، بنزین سهمیه‌بندی شد و بر این اساس قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای (ماهانه ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی) از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و قیمت بنزین سوپر نیز از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شد.

 

کنترل مصرف سوخت با توجه به میانگین بالای مصرف سوخت، افزایش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مدیریت مصرف به مردم به ویژه اقشار ضعیف و کم‌درآمد به صورت مستقیم و نیز کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرها از جمله اهداف اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده است.

قیمت جدید خودروهای داخلی در بازار تهران - ۱۶ دی + جدول

جدیدترین قیمت برخی از خودورهای داخلی در بازار تهران به شرح جدول زیر می باشد .

 

بازار این روزها در آرامش به سر می برد و از نوسانات موجود در بازار کمی کاسته شده است . روند افزایشی قیمت ها هم تا حدودی متوقف شده است . خرید و فروش در بازار به ندرت انجام می شود و بیشتر دلالان خودرو حضور فعالی در بازار دارند .

 

16.jpg