مدیرعاملی علی‌آبادی در ایران خودرو چرا رسماً اعلام نشد؟

مدیرعاملی علی‌آبادی در ایران خودرو چرا رسماً اعلام نشد؟

درحالی پیش از این عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا جایگزین یکه زارع در ایران خودرو اعلام شد که شنیده ها حاکی است، برای انتخاب مدیرعامل جدید ایران خودرو اختلاف نظرهایی وجود دارد.

 "مدیرعامل ایران خودرو به صورت عمدی و بدون هماهنگی قیمت محصولاتش را افزایش داده و به همین دلیل برکنار می شود. به اعتقاد دولت افزایش قیمت خودرو قانونی نبوده و باید بررسی شود که آیا اشتباه نرم افزاری یا خطای شخصی بوده است". این جملات بخش هایی از صحبت های ربیعی سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود در روز یک شنبه 28 مردادماه است.

آنطور که سخنگوی دولت به رسانه ها اعلام کرده، مدیرعامل ایران خودرو به صورت عمدی و بدون هماهنگی قیمت محصولاتش را افزایش داده و به همین دلیل برکنار می شود.

 

بنا بر اعلام دولت، عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا جاگزین یکه زارع در این شرکت خودروسازی خواهد شد. اما در حال حاضر شنیده ها حکایت از آن دارد که همچنان برای انتخاب مدیرعامل جدید ایران خودرو اختلاف نظرهای در دولت وجود دارد. در حالی که ظاهرا حکم علی آبادی برای مدیرعاملی ایران خودرو تقریبا قطعی شده، ولی هنوز خبر رسمی در این باره اعلام نشده است، در عین حال برخی شنیده ها از طرح گزینه های دیگری از سوی برخی مقامات صنعتی در دولت حکایت دارد. حسن وفادار ینگجه و منوچهر منطقی هم به عنوان گزینه های پیشنهادی مطرح هستند.

آنطور که اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در مورد وضعیت شرکت ایران خودرو و تخلف مدیرعامل سابق این شرکت مطالبی را عنوان کرده مدیرعامل جدید این شرکت با چالش های جدی برای اداره این شرکت خودروسازی روبه رو خواهد بود که همین امر پذیریش مسئولیت را برای گزینه های پیشنهادی سخت کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص اینکه تخلفات شرکت‌های خودروساز مانند افزایش قیمت‌ها، تحویل با تأخیر خودروها و اخبار مطرح شده مبنی بر هزینه طراحی صندوق عقب پژو 206 گفته است: بارها اعلام کردیم هر جا مواجه با وقوع اعمال مجرمانه شویم به ویژه جایی که جمع زیادی از شهروندان ما از اعمال مجرانه متضرر می‌شوند، بدون هیچ گونه اغماضی و در اسرع وقت اقدامات قضای را انجام می‌دهیم. برخی مسائلی که عنوان کردید ممکن است واجد وصف مجرمانه نباشد یا در صلاحیت تعزیرات باشد اما در ارتباط با مسائل کیفری این موضوع، ورود کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، رئیس قوه‌قضائیه دستوری به سازمان بازرسی کل کشور داده تا در حوزه مسائل خودروسازان و اجحافی که در حق مردم مطرح شده مانند تاخیرها و تحویل خوروهای ناقص و افزایش قیمت ورود کند و ان‌شاءالله بعد از ارائه گزارش سازمان بازرسی، اگر لازم شد در قالب همین پرونده یا به صورت مستقل مورد رسیدگی قرار می گیرد.

دلیل عدم اتصال کارت سوخت به کارت بانکی چی بود؟

دلیل عدم اتصال کارت سوخت به کارت بانکی چی بود؟

اتصال کارت سوخت به کارت بانکی که یکی از ثمرات دولت الکترونیکی بود و میلیاردها تومان صرفه‌جویی را در پی داشت، در حالی لغو شد که با وجود نارضایتی مردم و مسوولان فناوری اطلاعات، مشخص نیست چه کسی از لغو این پروژه بهره می‌برده است!؟

موضوع اتصال کارت سوخت به کارت بانکی، آبان ماه سال گذشته توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد. محمدجواد آذری جهرمی آن زمان از تصمیم دولت برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی خبر داد و گفت: 10 میلیون خودرو در کشور کارت سوخت ندارند که باید 330 میلیارد تومان هزینه برای آن می‌شد، درحالی‌ که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی و با هماهنگی بین دستگاهی و طرح اتصال به کارت بانکی این میزان صرفه‌جویی خواهد شد.

او همچنین درباره‌ی مزایای این طرح گفته بود: به‌جای این‌که مردم در صف بایستند تا در پلیس + 10 ثبت‌نام کنند که بعد از یک هفته پستچی کارت سوخت صادر شده را بیاورد و هزینه‌ای را پرداخت کنند، با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارت بانکی به کارت سوخت متصل می‌شود.

امیر ناظمی - رییس سازمان فناوری اطلاعات - نیز با اشاره به اقداماتی که در حوزه دولت الکترونیکی و دولت هوشمند انجام شده است، گفته بود: در طرح اتصال کارت سوخت به کارت بانکی و تبادل اطلاعات بین آن‌ها از صدور 10 میلیون کارت سوخت و هزینه زیرساخت‌ها و اتصالات چند میلیاردی جلوگیری شد.

حتی تا اردیبهشت ماه سال جاری نیز همچنان تصمیم به اتصال کارت سوخت و کارت بانکی بود تا جایی که زیبا اسماعیلی -سخنگوی پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران- گفته بود: اشخاصی که از نخستین فراخوان ثبت‌نام کارت سوخت تاکنون در سامانه دولت همراه ثبت‌نام و کارت بانکی به سامانه معرفی کرده‌اند، نیازی به دریافت کارت سوخت ندارند و کارت بانکی جایگزین کارت سوخت خواهد شد.

اما در نهایت اواخر تیرماه اعلام شد کارت بانکی زمانی قابلیت اجرایی دارد که سهمیه‌بندی اعمال شود و در حال حاضر نیز برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین وجود ندارد و به همین دلیل اتصال کارت بانکی به کارت سوخت اجرایی نمی‌شود. در عین حال استفاده از کارت سوخت شخصی از تاریخ 20 مردادماه اجباری شده است و همه افرادی که به هر عنوانی کارت سوخت ندارند، می‌تواند با مراجعه به پلیس +10 تقاضای صدور کارت کنند.

پس از آن این شائبه مطرح شد که اشکالات فنی مانع از اتصال کارت سوخت به کارت‌های بانکی شده اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این موضوع گفت: اشکال فنی در اتصال سیستم کارت بانکی به سوخت وجود ندارد. سناریوی اول در این زمینه، دونرخی بود که قابلیت کار کردن داشت، اما در سناریوی تک‌نرخی، به نظر می‌رسد استفاده از کارت بانکی با سیکل فعلی شرکت پخش و پالایش، همخوانی نداشته باشد.

از آن پس شرکت ملی پست نیز در تلاش است کارت‌های سوخت را به مالکان خودروها برساند و از طرفی افراد برای دریافت این کارت‌ها، باید به مراکز پستی مراجعه کنند که به نظر می‌رسد این موضوع انتقادهای زیادی را در پی داشته است و در حالی که حتی روزهای پایانی هفته‌ی گذشته نیز دفاتر پستی برای تحویل کارت‌های سوخت باز بودند، اما هنوز کارت‌هایی هستند که در پست مانده‌اند و از طرفی افراد زیادی از روند طولانی و بی‌نظم دریافت کارت‌هایشان شکایت دارند.

انتقاد از این فرآیند به شبکه اجتماعی توییتر هم کشیده شده و رییس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به توییت یکی از کاربران از روند انتظار مردم در صف دریافت کارت سوخت، نوشت: لجاجت می‌تواند به حدی باشد که مردم را ساعت‌ها توی صف‌های مختلف نگه دارند، اما مبادا که از فناوری اطلاعات و شفافیت بهره ببرند. گیرم که نمی‌توانید به کارت بانکی اعتماد کنید؛ به ثبت‌نام الکترونیکی هم نمی‌توانستید؟ فقط می‌توانم بگویم متاسفم!

در عین حال رضا باقری اصل - دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- نیز در توییتر خود برنده‌ مواجهه کارت‌ هوشمند سوخت با پروژه‌ "هر کارت بانکی، یک کارت سوخت" را نظام اداری غیر شفاف، ناکارآمد و فرآیند غیرقابل‌ نظارت و تک‌بانکی دانست و نوشته است: بازنده مردم در صف و اعتماد مردم البته آن‌هایی که امیدشان را برای تغییر زود از دست می‌دهند.

به نظر می‌رسد این‌که چرا اتصال کارت سوخت به کارت بانکی که در ابتدا یکی از ثمره‌های دولت الکترونیکی بود و میلیاردها تومان صرفه‌جویی را در پی داشت، به یک باره لغو شد و دلایلی از جمله عدم سهمیه‌بندی و یا تک‌نرخی بودن بنزین را برای این موضوع عنوان کردند، نه تنها مورد سوال کاربران و مالکان خودرویی است که این روزها باید بخشی از صرف خود را برای دریافت کارت سوخت در صف‌های طولانی بگذرانند، بلکه مسوولان فناوری اطلاعات هم چندان دل خوشی از لغو این پروژه ندارند؛ هرچند در این زمینه مدعی‌اند کاری از دستشان برنمی‌آید.

2 مدیر ارشد ایران‌ خودرو بازداشت شدند - ممنوع‌الخروجی مدیرعامل سایپا

سخنگوی دولت روز دوشنبه در حالی از برکناری مدیرعامل ایران‌خودرو خبر داد که 2 نفر از مدیران این گروه خودروسازی طی روزهای اخیر بازداشت شده‌اند و از روز گذشته نیز یک تیم بازرسی در بخش مالی ایران‌خودرو مستقر شده‌اند.

در پی بروز برخی تخلفات در فروش خودرو، طی روزهای اخیر برخی مدیران خودرویی برکنار و بازداشت شدند. این مدیران از دو گروه‌ خودروسازی ایران خودرو و سایپا بوده‌اند. علاوه بر این، از روز گذشته نیز یک تیم بازرسی جهت بررسی مسائل مربوط به فروش خودرو در بخش مالی ایران خودرو مستقر شده‌اند.

یکی از معاونان ایران خودرو و یکی دیگر از مدیران این شرکت طی روزهای گذشته از سمت خود برکنار شده و پس از آن نیز بازداشت شده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه طی روزهای گذشته از بازداشت برخی مدیران سایپا خبر داده بود.

اسماعیلی در خصوص بازداشت مدیران سایپا گفته بود: این پرونده ۲۵ متهم دارد که ۶ نفر بازداشت هستند برخی از بازداشتی ها از مدیران سایپا هستند و برخی هم از شرکت ها و نمایندگی های سایپا هستند که مبادرت به ثبت نام خودرو می کردند. این پرونده با جدیت در حال بررسی است.

همچنین طی ماه‌های اخیر جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا ممنوع‌الخروج شده است.

در جدیدترین اتفاق روز دوشنبه علی ربیعی سخنگوی دولت از برکناری یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو و جایگزینی علی آبادی مدیرعامل مپنا به جای وی خبر داد.

ربیعی دلیل برکناری هاشم یکه‌زارع را «تغییر قیمت خودرو» اعلام کرده است.

چندی پیش حساب یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو مسدود شده بود. این اقدام بر اساس دستورالعمل اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی و حکم قضایی بازپرس شعبه ۱۴ ناحیه ۲۸ دادسرای عمومی و انقلاب تهران در مورد پرونده مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو صورت گرفت. در نامه‌ای که بانک مرکزی به تمام بانک‌ها زده بود، دستور مسدود شدن تمام حساب‌های هاشم یکه‌زارع (مدیر‌عامل شرکت ایران خودرو) صادر شد تا هیچ خدمات بانکی به وی ارائه نشود.

برخی منابع از ادامه بازداشت‌ مدیران خودرویی در روزهای آینده خبر می‌دهند.

اعلام دلیل ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا از زبان سخنگوی دولت

اعلام دلیل ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا از زبان سخنگوی دولت

سخنگوی دولت گفت: مدیرعامل سایپا مشکل خاصی نداشته و ممنوع‌الخروجی شش ماه ایشان بر اساس شکایت مشتری‌ها بود.

علی ربیعی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص انتشار حکم ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا گفت: : مدیرعامل سایپا مشکل خاصی نداشته و ممنوع‌الخروجی شش ماه ایشان بر اساس شکایت مشتری‌ها بود.

گفتنی است چند روز پیش تصویر یکی از مکاتبات قوه قضائیه مربوط به شش ماه پیش در رسانه ها منتشر شد که در آن به ممنوع الخروجی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اشاره شده بود.

سخنگوی دولت صبح امروز به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: مدیرعامل سایپا مشکل خاصی نداشته و ممنوع‌الخروجی شش ماه ایشان بر اساس شکایت مشتری‌ها بوده است.

رفتار مردم ایران در بازار خودرو؛ خلاف رویه جهانی!

در طول سالیان اخیر ثابت شده اصولا هروقت در بازار ایران شاهد افزایش قیمت کالایی باشیم، مصرف‌کنندگان و خریداران آن کالا با عطشی مثال زدنی برای خرید آن هجوم می‌آورند و بلافاصله با شروع کاهش قیمت ها، رکودی نگران کننده آن بازار را فرا می‌گیرد.

 پیش‌بینی می‌شود بر خلاف سال‌های قبل در شهریورماه جاری شاهد رکود به‌جای رونق در بازار خودرو باشیم. البته چنین پیش‌بینی‌ از مردادماه شده است و به‌نظر نمی‌رسد در شهریور‌ماه تغییری در وضعیت بازار ایجاد شود.

این وضعیت به‌دلیل انتظار مشتریان بالقوه برای تغییر قیمت‌هاست اما به‌نظر نمی‌رسد بیش از این شاهد کاهش بیشتر نرخ ارز و همچنین تغییر سایر مولفه‌های تاثیرگذار بازار ازجمله رفع ممنوعیت واردات خودرو باشیم.

این در حالی است که در ماه‌های اردیبهشت‌ و خرداد که قیمت‌ها به‌صورت لحظه‌ای در حال افزایش بود، شاهد رونق بازار بودیم.

اصولا در بازار ایران هر وقت قیمت رو به افزایش باشد، شاهد هجوم سرمایه‌های سرگردان و همچنین مصرف‌کنندگان به بازار برای خرید هستیم و هر وقت نرخ‌ها نزولی شوند و یا ثابت بمانند، شاهد ایجاد رکود در بازار می‌شویم. بدین‌ترتیب به گفته کارشناسان رفتار مشتریان و خریداران در بازار ایران برخلاف نُرم‌های شناخته‌شده علم اقتصاد در جهان است.

کاهش تردد خودروهای گذرموقت

در حالی که طی سال‌های گذشته در فصل تابستان شاهد هجوم تعداد زیاد خودرو گذر‌موقت به کشور بودیم اما افزایش قیمت ارز، دیگر خرید خودروهای خارجی و واردات آن‌ها به‌صورت موقت را هم چندان توجیه‌پذیر نمی‌کند. به‌همین دلیل شاهد افت تردد خودروهای گذرموقت به کشور در تابستان سال جاری هستیم.

ماجرای مبهم تردد 2 ماهه خودروهای مناطق آزاد

مناطق آزاد کیش و اروند، گمرکات این استان ها و استانداری با افزایش مدت مرخصی خودروهای مناطق آزاد تا دو ماه موافقت کرده اند، اما پلیس راهور این توافق را تخلف اعلام کرده و دستور توقیف برخی خودروها در داخل کشور را صادر کرده است.

در حالی مجوز تردد خودروها از دو منطقه آزاد کیش و اروند به مدت دو ماه افزایش یافته که ظاهرا با توافقات بین مناطق، گمرک و استانداری بوده است، ولی پلیس راهور ناجا این جریان را تخلف گمرک در صدور مجوز اعلام و دستور توقیف برخی از خودروها را صادر کرده است؛ ماجرایی مبهم و متناقض که تاکنون توضیح صریحی از سوی گمرک و مناطق آزاد در مورد آن ارائه نشده و سوالات زیادی را بی‌پاسخ گذاشته است.خودروهای مناطق آزاد برای خروج و تردد در سرزمین اصلی نیاز به طی کردن فرآیند دریافت مجوز و به عبارتی دریافت مرخصی دارند که طی این سال‌ها برای آنها زمانی یک ماهه تعریف شده است، اما اخیرا مجوزهای پیوسته و نا پیوسته‌ای در دو منطقه آزاد با زمان دو ماهه صادر شد که با خود حواشی به همراه داشت.

ماجرا از آنجا شروع شد که رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد مجوز دو ماهه‌ای برای تردد خودروهای منطقه آزاد کیش در سایر استان‌های کشور صادر شده که تخلف گمرک است. هادیانفر گفته بود که با توجه به این‌که مجوز گمرک برای تردد دو ماهه را خلاف قانون بود، دستور توقیف برخی از این خودروها را نیز صادر کرده است.

به گفته وی، ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مناطق آزاد به کشور به جز خودروهای آمریکایی بلامانع است و خودروهای کشورهای همسایه که در ایران در حال تردد هستند برای گردشگری بوده و منعی برای آنها وجود ندارد.

اما این‌که چرا خودروهای منطقه آزاد کیش مجوز دو ماهه برای تردد پیدا کردند و تخلف گمرکی اعلام شد، موضوعی بود که تاکنون گمرک موضع مشخصی در رابطه با آن نشان نداده و پاسخی در مورد آن وجود ندارد، ولی اطلاعات دریافتی از این حکایت دارد که این به توافق بین گمرک با منطقه آزاد کیش و استانداری بوده که در آن زمان انجام شده و این رویه ادامه دارد، حتی اگر پلیس راهور آن را تخلف اعلام کرده باشد.

 از این ماجرا زمانی نگذشته بود که اعلام شد خودروهای منطقه آزاد اروند نیز دارای مجوز دو ماهه برای تردد شده‌اند که البته آنچه از سوی استاندار خوزستان در این رابطه اعلام شده از این حکایت دارد که با موافقت گمرک ایران این اتفاق افتاده است.

وی گفته که دلیل صدرو مجوز برای تردد دو ماهه خودروهای منطقه آزاد اروند به این برمی‌گردد که با توجه به شرایط آب و هوایی ویژه استان خوزستان و در راستای رفاه حال شهروندان و درخواست‌هایی که دراین زمینه داشته‌اند، افزایش زمان مرخصی خودروهای پلاک اروند مورد توافق قرار گرفته است.

در این بین شرایط مرخصی دو ماهه خودروهای اروند و کیش نیز با یکدیگر متفاوت است؛ به طوری که برای خودروهای کیش مجوز تردد پیوسته دو ماهه و برای اروند با فاصله زمانی حداقل یک ماهه و دو مرتبه در سال صادر شده است.

اما در شرایطی موضوع تردد خودروها و میزان مرخصی آنها مورد سوال قرار دارد که تاکنون گمرک و منطقه آزاد در رابطه با این موضوع توضیح صریحی ارائه نکرده و به نوعی توپ پاسخ به ابهامات در زمین یکدیگر در حال چرخش است.

اکنون مشخص نیست دلایل صدور مجوز دو ماهه برای این دو منطقه چیست و جالب اینکه چرا اگر توافقی انجام شده پلیس راهور ناجا در جریان این موضوع قرار نداشته و مورد تائیدش نیست که اقدام به توقیف برخی از این خودروها کرده است. در عین حال که چرا این مجوز مشمول سایر مناطق نشده است؟

حذف بی‌جایگزین پراید چه تبعاتی دارد؟

از مشتریان و کارشناسان گرفته تا پلیس و وزیر صنعت، معدن و تجارت، این روزها همه علیه پراید موضع گرفته‌اند و می‌گویند عمر آن به سر رسیده است؛ اما آیا حذف پراید در شرایط فعلی خودروسازی ایران شدنی است؟

حذف پراید البته موضوع جدیدی نیست و طی این سال‌ها خیلی‌ها سعی کرده‌اند این محصول قدیمی را از تولید خارج کنند و موفق نشده‌اند؛ با این حال این بار داستان جدی‌تر از گذشته است، چه آنکه مخالفان پیشین رفتن پراید نیز پشت آن را خالی کرده و می‌گویند باید برود. اینکه چرا این همه هجمه طی این سال‌ها علیه پراید ایجاد شده و هم اکنون به اوج رسیده، ریشه در سطح کیفی نازل این خودرو و سهم آن در تصادفات دارد. پس از حذف پیکان در اردیبهشت سال ۱۳۸۴، پراید به ارزان‌ترین خودرو داخلی تبدیل شد و این ویژگی را تا همین امروز، حفظ کرد

در کنار این خاصیت مثبت (قیمت پایین پراید در مقایسه با سایر خودروها و دسترسی عام به آن)، پراید از حیث کیفیت همواره از سوی مشتریان، کارشناسان، پلیس، سازمان ملی استاندارد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و... مورد نقد بوده است. مشتریان از کیفیت پایین قطعات و خرابی زودهنگام پراید شکایت دارند، سازمان ملی استاندارد از قدیمی بودن تکنولوژی پراید و پاسخ ندادن آن به استانداردهای جدید می‌گوید، پلیس با استناد به سهم بالای پراید در تصادفات آن را ایمن نمی‌داند و نمایندگان مجلس نیز سوار براین موج، این خودرو را همواره مورد نقد قرار داده‌اند.
با وجود همه انتقادها و مخالفت‌ها با پراید و برنامه‌ریزی‌های مختلف برای حذف آن، این خودرو تا به امروز دوام آورده و همچنان پرتیراژترین محصول خودروسازی کشور به شمار می‌رود. با توجه به تلاش‌های ناکام برای حذف پراید در گذشته، گمان عمومی این است که این خودرو باز هم از کمند مخالفان و منتقدان رها شده و تولیدش ادامه می‌یابد.

این در حالی است که این بار وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز به‌عنوان حامی همیشگی تولید‌کنندگان خودرو، در صف منتقدان قرار گرفته و ظاهرا به حذف آن راضی شده است. آن طور که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا عنوان کرده، «پراید به آخر عمر خود رسیده است». این جمله وزیر می‌تواند پایانی باشد بر ۲۵ سال تولید خودرویی که سال‌هاست اصلی‌ترین تصویر خیابان‌ها و جاده‌های کشور است. البته هنوز مسوولان گروه خودروسازی سایپا واکنش خاصی به موضع‌گیری‌های اخیر علیه پراید نشان نداده‌اند، هرچند اگر اراده وزارت صنعت برای حذف این محصول جدی باشد، سایپایی‌ها چاره‌ای جز کنار گذاشتن گاو شیرده‌شان نخواهند داشت.


صعود و سقوط پراید

تقویم خودروسازی ایران را که مرور کنیم، متوجه خواهیم شد پراید اولین بار در سال ۷۲ از مبدا کره جنوبی وارد کشور شد. این خودرو که ژن اصلی آن به فورد آمریکا مربوط می‌شود، یک سال پس از ورود به ایران، وارد خطوط تولید سایپا شد. در آن دوران، پراید رقیب سرسختی به نام پیکان داشت که بازیگر نقش اول صنعت و بازار خودرو ایران بود و در نتیجه سال‌ها زیر سایه این محصول باقی ماند. اردیبهشت ۸۴ اما آغاز اوج‌گیری پراید بود، روزی که پیکان پس از کش و قوس‌های فراوان و به دلیل آلایندگی، مصرف سوخت بالا و نداشتن برخی امکانات رفاهی از جمله کولر، از خودروسازی کشور حذف شد.

با رفتن پیکان، پراید نقش اول صنعت و بازار خودرو ایران را بر عهده گرفت، چه آنکه ایران‌خودرویی‌ها نتوانستند جایگزینی مناسب برای پیکان بیابند. اگرچه خیلی‌ها معتقدند ایمنی و دوام پیکان بیش از پراید بود، اما به هر حال قیمت مناسب آن (قیمتی که در آن زمان نزدیک به پیکان بود)، در کنار امکانات بیشتر و به هر حال تکنولوژی به‌روزتر در کنار نبود رقیبی جدی، رفته رفته بخش بزرگی از بازار را در اختیار این محصول قرار داد.

قیمت پایین پراید به ویژه در دهه ۸۰، سبب شد این محصول به سرعت افزایش تیراژ را تجربه کند، تا جایی که در سال ۹۰ بالغ بر۶۰۰ هزار دستگاه از آن در کشور به تولید رسید. این رقم، معادل ۳۶ درصد تولید خودروهای سواری در سال ۹۰ بود و قطعا اگر تحریم‌ها از راه نمی‌رسیدند، تیراژ پراید در سال‌های بعد رکوردهای جدیدی را به ثبت می‌رساند. با بالا رفتن تیراژ پراید اما سهم این خودرو در تصادفات و سوانح جاده‌ای نیز افزایش یافت و رفته‌رفته انتقادها به کیفیت این خودرو آغاز شد. ازآنجاکه پراید در تیراژی بسیار بالا تولید می‌شد و مثل آب خوردن به فروش می‌رفت، برای بهبود کیفی آن تلاش چندانی نشد، کما اینکه البته تکنولوژی قدیمی آن نیز اجازه نمی‌داد کیفیتش رشد قابل‌توجهی بکند.

با بالا رفتن سهم پراید در سوانح جاده‌ای، هجمه علیه این خودرو آغاز شد و زمزمه‌هایی مبنی بر حذف آن به گوش رسید، با این حال سهم بالای این خودرو در ایجاد اشتغال، قیمت پایین در مقایسه با سایر خودروها، نبود محصول جایگزین مناسب از جنبه قیمت و مسائلی دیگر، اجازه نداد پراید حذف شود. سایپایی‌ها البته در مقاطعی مجبور شدند برای حفظ پراید، به ارتقای کیفی آن تن بدهند و در نتیجه، این محصول طی مراحل مختلف به سیستم انژکتوری، ترمز ضدقفل و کیسه هوا (ایربگ) مجهز شد و آخرین بار نیز به وزن آن اضافه شد تا مثلا ایمنی بیشتری داشته باشد.

گذشت تا اینکه سازمان ملی استاندارد تلویحا از حذف پراید به دلیل پاس نکردن استانداردهای جدید خبر داد. این سازمان استانداردهایی جدید را برای خودروهای داخلی در نظر گرفت و اعلام کرد هر محصولی نتواند آنها را پاس کند، اجازه تولید نخواهد داشت و پراید جزو این محصولات بود. با این حال اما تحریم‌ها که در سال ۹۱ مانع رشد هرچه بیشتر تیراژ پراید شد، این بار به داد این خودرو رسید و حذفش را به تاخیر انداخت. به نظر می‌رسد اگر خودروسازی ایران در تابستان ۹۷ تحریم نمی‌شد و سازمان ملی استاندارد نیز روی موضع خود می‌ایستاد، پراید احتمالا تا به امروز حذف شده یا در آستانه خروج از خطوط تولید بود.

تحریم از آن جهت به داد پراید رسید که به دلیل مختل شدن تامین قطعات، تولید خودرو در کشور به شدت افت کرد و اشتغال به خطر افتاد، بنابراین حذف پراید شرایط را بدتر می‌کرد و می‌توانست تبعات اجتماعی وخیمی را به دنبال داشته باشد. حالا اما با توجه به موضع اخیر وزیر صنعت، گویا پراید بیش از گذشته به در خروج نزدیک شده و هیچ بعید نیست طی سال آینده به موزه برود و همنشین پیکان شود.

گمانه‌زنی‌ها برای حذف پراید اما پرسش‌های مهمی را درباره صنعت و بازار خودروی کشور ایجاد کرده است. مهم‌ترین پرسش این است که تکلیف جایگزین پراید چیست؟ آیا خودروسازی کشور می‌تواند در شرایط تحریم و قطع ارتباط با خارج، جانشینی شایسته (از جنبه قیمت) برای پراید بیابد؟ پاسخ به این پرسش، هم از جنبه اثرگذاری حذف پراید بر صنعت خودرو کشور بسیار مهم است و هم از حیث تاثیر آن روی بازار.

اگر فرض کنیم پراید بدون معرفی جایگزینی مناسب، حذف شود، این اتفاق تبعات منفی زیادی به دنبال خواهد داشت، از جمله به خطر افتادن اشتغال و دور ماندن هرچه بیشتر قشر ضعیف اقتصادی کشور از بازار خودرو. طبق آمار سال گذشته، پراید حدود یک‌ششم (۱۴۰ هزار دستگاه) از کل تولید خودروهای سواری کشور را در اختیار داشته است، که اگر کل پرسنل گروه خودروسازی سایپا را حدود ۴۰ هزار نفر در نظر بگیریم، تقریبا به ازای هر سه و نیم دستگاه پراید تولیدی، یک نفر کارگر در این شرکت فعالیت می‌کند. همچنین با در نظر گرفتن تیراژ حدود۵۹۰ هزار دستگاهی سایپا در سال۹۷، هر کارگر سایپا در سال نزدیک به ۱۳ دستگاه خودرو تولید می‌کند. با ملاک قرار دادن تیراژ ۱۴۰ هزار دستگاهی پراید، در صورت حذف بدون جایگزین این محصول، شغل ۱۱ هزار نفر کارگر به خطر خواهد افتاد.

در واقع با حذف بدون جایگزین پراید، ۱۱ هزار نفر از کارگران گروه خودروسازی سایپا عملا کاری برای انجام دادن ندارند و بنابراین یا شغل‌شان را از دست خواهند داد یا باید در سایر خطوط تولید مشغول به کار شوند. در صورتی که سایپا نتواند این تعداد کارگر را در سایر خطوط تولید خود پوشش دهد، بیکاری آنها تبعات اجتماعی سختی را به دنبال خواهد داشت و همچنین هزینه‌ای گزاف بر دوش دولت می‌گذارد. از آن سو اگر قرار بر پخش این تعداد کارگر در خطوط تولید سایر محصولات سایپا باشد، بهره‌وری به شدت افت خواهد کرد و با توجه به حذف پراید و کاهش تولید و فروش، هزینه‌های این گروه خودروسازی افزایش قابل‌توجهی به خود خواهد دید.

در کنار تبعات حذف بدون جایگزین پراید برای صنعت خودرو، بازار و مشتریان نیز از این موضوع متضرر خواهند شد. در حال حاضر پراید دم‌دست‌ترین خودرو (به لحاظ قیمت) برای خرید است و اگر برود و جانشینی مناسب نیز برای آن در نظر گرفته نشود، دست بسیاری از مشتریان از بازار خودرو کوتاه می‌شود. حذف بدون جایگزین پراید همچنین اثر افزایشی بر منحنی قیمت این خودرو در بازار خواهد گذاشت و از سویی، مشتریان را بابت خدمات پس از فروش آن طی سال‌های آینده نگران خواهد کرد.

اما اگر فرض کنیم پراید پس از معرفی جانشینی مناسب، حذف شود، تبعات منفی این ماجرا به شدت کاهش خواهد یافت. در واقع وقتی پراید برود و خودرو X (با سطح قیمتی مشابه یا نسبتا نزدیک) جایگزین آن شود، دیگر نگرانی خاصی بابت به خطر افتادن اشتغال کارگران و تبعات اجتماعی بیکاری، وجود نخواهد داشت. همچنین در بازار نیز خلأ پراید چندان حس نخواهد شد و حتی شاید محصول جایگزین بتواند از حیث کیفی رضایت بیشتری را حاصل کند. این سناریو البته در شرایط فعلی که خودروسازی ایران تحریم است، شاید چندان قابل اجرا نباشد و باید به راه حل بعدی یعنی انتخاب جایگزین پراید از بین محصولات موجود، فکر کرد.

در حال حاضر تیبا نزدیک‌ترین خودرو از حیث قیمت به پراید است و این احتمال که سایپایی‌ها آن را جایگزین گاو شیرده شان کنند، وجود دارد. جایگزینی تیبا مشروط بر آنکه تیراژ از دست رفته پراید را پوشش دهد، می‌تواند مانع به خطر افتادن اشتغال کارگران شود. این در حالی است که مشتریان باز هم از حیث قیمتی متضرر خواهند شد، زیرا قیمت تیبا چند میلیون تومان بالاتر از پراید است.

اما اگرچه حذف بدون جایگزین پراید تبعاتی منفی به دنبال دارد، اما نباید فراموش کرد که ادامه تولید این خودرو نیز از جنبه مسائل کیفی و همچنین ایمنی پایین، چندان به صلاح نیست. در واقع در اینکه پراید باید برود، تردیدی نیست و این اتفاق می‌توانست چند سال پیش رخ بدهد، زیرا سطح کیفی آن با وجود چند برابر شدن قیمت، چندان بهبود نیافت. سایپایی‌ها توانستند مدل‌های مختلفی از این خودرو را تولید کنند، اما به دلیل کنترل قیمت تمام شده (ناشی از قیمت‌گذاری دستوری)، تغییر خاصی در سطح کیفی آن ندادند و جایگزین مناسبی نیز ارائه نکردند.

بنابراین در لزوم حذف پراید شکی نیست و حرف تنها بر سر جایگزین آن است تا خطری اشتغال و مشتریان متعلق به قشر ضعیف جامعه را تهدید نکند. هرچه هست، گویا پراید به آخر خط رسیده و رفته رفته باید آماده وداع با خودروسازی ایران باشد و باید منتظر ماند و دید در نهایت چه تصمیمی برای جانشینی آن گرفته خواهد شد.

مسئولیت مدنی خودروساز نسبت به ایمنی خودروها در تصادف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کردند سازنده خودرو تا پنج سال نسبت به عیب و نقص و ایمنی خودرو در وقوع تصادف مسئولیت مدنی دارند.

طرح ساماندهی صنعت خودرو که از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی ارجاع شده بود در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس قرار گرفت و اصلاحاتی برای تامین نظر شورای نگهبان در این طرح انجام شد.

براساس مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی ماده ۳ طرح ساماندهی خودرو به این شرح اصلاح شد:

وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات، نیرو، راه و شهرسازی و معاونت علمی ریاست جمهوری نسبت به تدوین سند راهبردی فناوری‌های راهبردی در صنعت خودروسازی از جمله خودروهای تمام برقی، ترکیبی‌ (هیبریدی – انواعی که قابلیت پرشدن مخزن انرژی «شارژ» از طریق اتصال به منبع‌های خارجی را نیز دارند) و خودران و نیز امکان استفاده از سوخت‌های غیرسنگواره‌ای (غیرفسیلی) دیگر ظرف مدت یکسال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون اقدام کند.

ماده ۷ این طرح نیز برای تامین نظر شورای نگهبان به این شرح اصلاح شد:

در صورت وقوع تصادف تا پنج سال پس از اولین شماره‌گذاری، شرکت سازنده داخلی یا نماینده رسمی شرکت سازنده خارجی یا واردکننده در صورتی که خریدار از عیب و نقص مذکور مطلع نباشد، به میزان دخالت عیب و نقص مذکور و ایمنی خودرو در وقوع تصادف در میزان خسارت و تلفات حادثه دارای مسئولیت مدنی هستند.

تاکید دوباره پلیس؛ توقف شماره گذاری پراید از سال آینده

رئیس پلیس راه کشور:از سال آینده به هیچ عنوان خودروی پراید پلاک گذاری نخواهد شد. برای کاهش سوانح جاده‌ای تاکنون 3 هزار نقطه پر حادثه شناسایی شده که باید اصلاح شود تا از تلفات کم شود. سردار سید تیمور حسینی اظهارداشت: در چهار ماهه اول سال ۹۸ با یک اختلاف ناچیز نسبت به سال گذشته در تعداد حوادث روبرو هستیم که خیلی آمار مناسبی نیست و انتظار ما از مدیران دستگاه‌ها این است که با برنامه ریزی برای کاهش تلفات اقدام کنند.

وی بیان کرد: اقداماتی که در سطح کشور و در استان‌ها انجام می‌شود تلاش‌های خوبی است بویژه در قزوین که از استان‌های موفق ما محسوب می‌شود روند کاهش سوانح و تلفات همواره محقق شده و ما نیز انتظار داریم در سال جاری نیز حداقل ۱۲ درصد از سوانح و کشته‌ها کم شود.

حسینی تصریح کرد: در استان‌هایی مثل قزوین به این چشم انداز نزدیک شده ایم، ولی تاثیری که استان‌های بزرگ مثل کرمان و فارس خراسان دارند و آمار سوانح آن‌ها بالاست شرایط را سخت کرده و نسبت تصادفات در این استان‌ها بالاست لذا انتظار داریم از برنامه ریزی و همکاری صورت گرفته در قزوین الگو برداری شود تا بتوانیم به کم شدن حوادث کمک کنیم.

وی اظهارداشت: هدایت و راهبری که با مدیریت استاندار قزوین صورت گرفته این بستر را فراهم کرده که روند کاهشی سوانح جاده‌ای و میزان تلفات هر سال به صورت مستمر محقق شود و این روند باید الگویی باشد برای تمام استان‌های دیگر تا به چشم انداز تعیین شده خود در کاهش تصادفات دست یابند.


پراید را از سال آینده پلاک گذاری نمی‌کنیم

رئیس پلیس راه کشور در خصوص تصمیم جدی پلیس برای جلوگیری از تردد پراید در جاده‌ها گفت: شماره گذاری سواری پراید در سال ۹۹ متوقف خواهد شد، زیرا آمار‌ها نشان می‌دهد که سهم دخالت این وسیله در سوانح منجر به مرگ بسیار بالاست و همین امروز تصادفی در استان فارس رخ داد که دربرخورد پراید با یک پژو هشت نفر کشته شدند که این تلفات زیبنده ما نیست.

سردار حسینی اظهارداشت: در هر تصادفی این سواری غیر ایمن دیده می‌شود و یک بار برای همیشه باید تعیین تکلیف شود و خودروی ایمن‌تر که بتواند جان سرنشینان را در وقوع حادثه در امان نگهدارد جایگزین آن شود.

رئیس پلیس راه کشور یادآورشد: موضوع پیشگیری از سوانح از موارد مهمی است که در کنار کاهش صدمات و تلفات جانی برای ما در اولویت است و یک بار برای همیشه باید تعیین تکلیف شود و نگذاریم خوددرو‌های غیر استاندارد و نا ایمن در جاده‌ها تردد کنند.

حسینی در پاسخ به این سوال که سال‌های گذشته نیز موضوع جلوگیری از پلاک گذاری خودروی پراید مطرح شد، اما به نتیجه نرسید گفت: پلیس در این فرآیند یک عضو است، اما عزمش جدی است هر چند به تنهایی نمی‌تواند بسیاری از اتفاقات را رقم بزند لذا انتظاری که داریم این است برای نجات جان انسان‌هایی که بسادگی در سوانح جان می‌بازند باید همه دستگاه‌ها این عزم و ارده جدی را داشته باشند تا از تردد خودرو‌های غیر ایمن درجاده‌ها جلوگیری شود.

وی در خصوص استان‌های پر حادثه اظهارداشت: بیشترین سوانح جاده‌ای در استان‌های فارس، کرمان، خراسان رخ می‌دهد که تلفات آن‌ها نیز بالاست و در ماه‌های مرداد و شهریور هم برای ما مهم است و از استان‌هایی که بیشترین تصادف و تلفات را دارند در این ماه باید از حداکثر توان خود برای کنترل محور‌ها استفاده کنند و سایر دستگاه‌ها نیز شرایط آماده باش را برای خود قائل شوند و با یک اقدام نظارتی و کنترلی پررنگ‌تر در صحنه باشند.


آمایش پاسگاه‌ها در دستور کار است

رئیس پلس راه کشور اظهارداشت: طرح آمایش پاسگاه‌ها نیازمند یک بازنگری است و، چون شاهد ایجاد راه‌های جدید هستیم و راه‌هایی که بواسطه افتتاح آزاد راه‌ها و بزرگراه‌های جدید ایجاد شده اند بر این اساس ما باید بر آمایش پاسگاه‌ها بازنگری داشته باشیم که این کار در دست مطالعه است و با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی هماهنگی و تبادل نظر صورت گرفته تا در راه‌های جدید محلی را برای احداث پلیس راه پیش بینی کنند.
۳ هزار نقطه حادثه خیز در راه‌های کشور شناسایی شده است

وی در ادامه در خصوص نقاط پرحادثه کشور گفت: در حال حاضر جدود سه هزار نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده، ولی اگر مطالعه بیشتریصورت گیرد این عدد تغییر می‌کند که با اقدامات انجام شده بخشی این نقاط رفع ایراد شده و معایب و اصلاحاتی رد آن‌ها صورت گرفته و برخی نیز در دست اصلاح هندسی است.

سردار حسینی یادآورشد: عملیات عمرانی اساسا ارتباط مستقیم با تخصیص اعتبار و بودجه لازم دارد و بعد از اینکه اعتبار اختصاص یافت زمانی هم برای اجرای پروژه باید در نظر گرفت، اما در نهایت امیدوارم در سال جاری بتوانیم ۳۵ تا ۴۰ درصد این نقاط پر حادثه را برطرف و اصلاح کنیم.

وی در خصوص نقش روشنایی راه‌ها در کاهش سوانح گفت: یکی از مشکلات جدی ما بخش روشنایی است و تامین آن در آزادراه‌ها از الزامات است و در این میان در نقاط پرحادثه نیز به روشنایی نیاز داریم و یکی از مطالبات مردم و رانندگان در مکان‌هایی که عوارض پرداخت می‌کنند همین رفع ایرادات است.

رئیس پلیس راه کشور اضافه کرد: برخی کار‌ها مانند روکش آسفالت و تامین روشنایی معابر می‌تواند بخشی از تصادفات آزادراه‌ها را کم کند، زیرا برخی از حوادث بدلیل کم بودن میدان دید رانندگان رخ می‌دهد که امیدواریم با همکاری وزارت نیرو و راه و شهرسازی بتوانیم همه راه‌ها را از حیث روشنایی تجهیز کنیم.

وی در خصوص افزایش جریمه‌ها نیز گفت: در هر سه سال یکبار باید افزایش جریمه انجام شود، اما تدابیر لازم باید از طریق هیئت مدیره ناجا ابلاغ شود که در این میان قانون رسیدگی به تخلفات پیش بینی کرده که این افزایش هر سه سال یکبار صورت گیرد.

حسینی در مورد کاهش ترافیک در رودبار و منجیل و اتصال آزاد راه قزوین به رشت در این مسیر هم اظهارداشت: باید در سال‌های گذشته این مسیر ۵ کیلومتری به آزادراه متصل می‌شد که در حال حاضر این قطعه باقیمانده که در دست ساخت است که امیدواریم بزودی شاهد افتتاح آن قطعه باشیم البته قبل از افتتاح باید بازدید‌های فنی توسط پلیس هم صورت گیرد تا ایمن بودن آن تایید شود.

آیا باور کنیم که تولید پراید در کشور متوقف می شود؟

اعلام راهور ناجا مبنی بر عدم شماره‌گذاری پراید در سال آینده، خبری تلخ و شیرین طی این هفته بود، تلخ برای سایپایی‌ها و شیرین برای منتقدان.

آن طور که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اوایل هفته اعلام کرد، از سال ۹۹ شماره‌گذاری پراید متوقف خواهد شد.

سردار سید کمال هادیانفر با بیان اینکه در تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱ سال گذشته مشخص شده ۳۴ درصد از جان‌باختگان و مجروحان حوادث رانندگی، با پراید در ارتباط بوده‌اند، تاکید کرده بود این خودرو از ایمنی کافی برخوردار نیست. وی این را هم گفته بود که پلیس گزارش‌هایی را به شکل مکتوب و همراه با مستندات (مبنی بر ایمن نبودن پراید و نقش این خودرو در تصادفات) به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده و مدیرعامل سایپا نیز در جریان این موضوع قرار گرفته است. به گفته هادیانفر، در جلسه با مدیرعامل سایپا مقرر شده با توجه به تعهدات این شرکت (برای پراید) در سال ۹۸،‌ از سال ۹۹ اراده بر این شود تا تولید پراید پایان یابد.

وی در نهایت تاکید کرده بود راهور ناجا پراید را از سال آینده شماره‌گذاری نمی‌کند. رئیس راهور دیروز نیز بر اظهارات خود مبنی بر توقف تولید پراید تاکید کرد تا نشان دهد عزم پلیس برای پایان دادن به تولید این محصول جدی است.

همزمان اما وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تاکید کرده پراید به آخر عمر خود رسیده و یکی از برنامه‌های وزارتخانه برای صنعت خودرو، حذف چنین محصولاتی از خطوط تولید است. با توجه به مواضع راهور و وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌نظر می‌رسد پراید رفته‌رفته به خروج از خطوط تولید سایپا نزدیک می‌شود، هرچند با توجه به تحریم صنعت خودرو و نبود محصول جایگزین، بعید نیست عمر این خودروی قدیمی باز هم تمدید شود. پراید سال‌ها با موجی از انتقاد از سوی کارشناسان و مشتریان مواجه بوده و با توجه به مواضع فعلی پلیس و وزارت صنعت، حالا هجمه‌ای همگانی علیه آن شکل گرفته است.

با توجه به اوضاع و احوال شرکت سایپا و زیان ده بودن این شرکت و اتکا سایپا به فروش پراید به عنوان پرتیراژترین خودروی تولیدی در کشور برای بقا و کسب درآمد مناسب ،باور اینکه این شرکت زیر فشار پلیس و منتقدان از تولید پراید دست بردارد تقریبا باور ناپذیر می باشد. به خصوص که با بودن تحریمها و عدم امکان واردات قطعه به کشور تنها خودرویی که تولید آن در کشور وابسته به واردات قطعه نیست همین پراید می باشد و در صورت حذف پراید از خط تولید علنا سایپا رو به تعطیلی خواهد رفت .


آیا جایگزینی برای پراید داریم ؟

با خروج دسته جمعی شرکتهای خودروساز چینی از کشور امکان جایگزینی محصول جدیدی که قیمت مناسبی هم داشته باشد در حال حاضر وجود ندارد . طرف اروپایی سایپا که کمپانی رنو می باشد علاقه ای به ادامه همکاری با ایرانی ها ندارد و در صورتیکه که حاضر به همکاری هم باشد با توجه به قیمت ارز و دلار در کشور هیچ خودرویی امکان مونتاژ با قیمت حتی تا سه برابر پراید را هم در کشور نداریم . همکاری با خودروساز های کشور روسیه همچون لادا در نظر خودروسازها بود که با توجه به مسایل اخیر کشور و شناخته نبودن خودروهای این کمپانی ها و تمایل نشان ندادن آنها تولید خودروهای روسی در کشور خیلی زود به فراموشی سپرده شد .

با نگاهی به این مشکلات مشخص می شود در حال حاضر با خروج پراید از خط تولید و عدم وجود خودوری جایگزین، شرکت سایپا دچار مشکلات جدید فراوان و عدم کسب درآمد خواهد شد و تعطیلی این خودروساز بزرگ کشور نزدیک خواهد بود . حال اینکه می شود با طرح قوانینی جدید توسط پلیس از عبور و مرور پراید در جاده های بین شهری برای کاهش تصادفات و طلفات جانی تا حدودی جلوگیری نمود .

انفجار اولین هیوندای کُنا الکتریکی در پارکینگ

انفجار اولین هیوندای کُنا الکتریکی در پارکینگ + عکس

یک دستگاه هیوندای کُنا الکتریکی هنگامی‌که در یک گاراژ در مونترال کانادا پارک بوده، منفجر شده است. این انفجار در پارکینگ خانهٔ مالک این کُنا، آقای «Piero Cosentino» رخ داده است. تصاویر نشان می‌دهند این انفجار آن‌قدر بزرگ بوده که درب پارکینگ را از جا کنده و به خیابان پرتاب کرده و سوراخ بزرگی هم در سقف پارکینگ ایجاد کرده است. آتش‌نشانان مونترال ساعت یک بعدازظهر به صحنهٔ حادثه اعزام شدند و آتش را به‌سرعت مهار کردند. به گفتهٔ مقامات، در این حادثه هیچ‌کس آسیب ندیده است.

 2.jpg

به گفتهٔ مالک، وی ابرهای تیره‌ای از دود را دیده که از پارکینگ خود زبانه می‌کشند و فوراً فیوز برق را قطع کرده است. وی دراین‌باره می‌گوید:

اگر جلوی در پارکینگ بودیم الآن ممکن بود در بیمارستان باشیم

مالک خودرو می‌گوید کُنای الکتریکی او هنگام انفجار در حال شارژ نبوده و حتی به برق هم وصل نبوده است.

1.jpg

آقای «Louise Desrosiers» از آتش‌نشانی مونترال نیز اضافه کرده است که به نظر نمی‌رسد عوامل دیگری در گاراژ موجب این انفجار شده باشند. وی در این رابطه گفته است:

این یک خودروی تمام الکتریکی بوده و هیچ‌چیزی در اطراف آن نمی‌تواند موجب این انفجار شده باشد. ما در حال بررسی دقیق این حادثه با مالک هستیم تا علت آن‌را پیدا کنیم

بعدازاین انفجار، مالک به دلیل عدم استحکام مجبور به تخریب پارکینگ خود شده است. البته این نخستین باری نیست که می‌بینیم یک خودروی تمام الکتریکی خودبه‌خود آتش می‌گیرد. علت انفجار این کُنا EV هم هنوز معلوم نشده است.

رحمانی وزیر صنعت: پراید به آخر عمر خود رسیده است

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: «پراید یکی از خودروهایی است که به آخر عمر خود رسیده است.» به گفته او «یکی از برنامه‌ها برای صنعت خودرو آن است که از تولید خودروهایی که از عصر و زمانشان گذشته خودداری و آنها را را از رده خارج کنیم.»


رضا رحمانی، وزیر سنعت، معدن و تجارت در خصوص احتمال توقف تولید پراید و عدم شماره‌گذاری این خودرو در سال آینده گفت: «هم ایران خودرو و هم سایپا به زودی باید کیفیت و کمیت محصولات خود را اصلاح و به استاندارهای مورد نظر نزدیک کنند، همچنین باید تنوع تولید خودرو را نیز مد نظر قرار داده و در این باره با خودروسازهای بزرگ همکاری خواهیم داشت.»

رحمانی همچنین بر این باور است که مسئولان باید از وعده‌های بی‌سرانجام پرهیز کرده و به تحقق قول‌هایی که می‌دهند پایبند باشند.
به گفته این مقام مسئول: «یکی از برنامه‌ها برای صنعت خودرو آن است که از تولید خودروهایی که از عصر و زمانشان گذشته خودداری و آنها را را از رده خارج کنیم.»


احیای صنعت قطعه‌سازی

رضا رحمانی در جریان بازدید از تحریریه اعتمادآنلاین با اشاره به اینکه «برنامه منسجمی برای احیای صنعت خودرو و قطعه‌سازی داریم» تاکید کرد: حتی در نظر داریم طراحی قطعه را با همکاری بزرگ‌ترین طراح‌های قطعات خودرو در دنیا، به روز کنیم.»

او همچنین درباره دلایل تاخیر در اجرای این سیاست‌ها توضیح داد: «به دلیل آنکه همزمان با اجرای سیاست‌های دیگری از جمله واگذاری اموال غیر تولیدی خودروسازها و سیاست‌هایی از این قبیل درگیر هستیم اجرای برخی سیاست‌ها به تاخیر افتاده است.»

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: «اعتقاد دارم تا زمانی باید در مقام مسئولیت بمانیم که توانایی اصلاح شرایط را داشته باشیم؛ من هنوز احساس نکرده‌ام که زور اصلاح کاستی‌ها و حل مشکلات این بخش را ندارم.»


رشد تولید در چهارماهه ابتدایی سال جاری

رضا رحمانی همچنین در ادامه گفت‌و‌گوی خود با اعتمادآنلاین خبر خوش اقتصادی هم اعلام کرد و گفت: «روند قیمت بسیاری از کالاهای اساسی یا رو به کاهش گذاشته یا با افزایش چشمگیری مواجه نشده است.»

به گفته رضا رحمانی: «در چهار ماهه سال جاری با افزایش تولید در بخش‌های مختلف روبه‌رو بوده‌ایم.»


قیمت‌ها را رصد می‌کنیم

او همچنین تصریح کرد: «هر هفته صد قلم کالای اساسی را رصد و دلایل افزایش یا افت قیمت این کالاها را بررسی می‌کنیم. برخی کاهش قیمت‌ها ممکن است در حوزه کالاهای کشاورزی باشد که در این صورت تولید متضرر خواهد شد. ما وظیفه داریم زنجیره تولید، توزیع و مصرف‌کننده را به طور همزمان بررسی و توازن را برقرار کنیم.»

او در پایان این‌طور توضیح داد که بسیاری از صنایع با افزایش تولید روبه‌رو شدند و آثار آن طی چند ماه آینده در اقتصاد مشخص خواهد شد.»

اعلام مشخصات عملکردی موستانگ شلبی GT500 + عکس

شاید شورولت کوروت استینگری 2020 این روزها اکثر خبرهای خودرویی را به خود اختصاص داده باشد اما طرفداران خودروهای عضلانی آمریکایی بی‌صبرانه منتظر ورود قوی‌ترین خودروی جاده‌ای تاریخ فورد به بازار هستند. جزئیات بیشتری از موستانگ شلبی GT500 منتشر شده و حالا می‌دانیم که این هیولای تازه‌نفس می‌تواند تنها در عرض 10.6 ثانیه سرعت خود را از سکون به 161 کیلومتر در ساعت رسانده و دوباره سرعتش را صفر کند.

2.jpg
یکی از دلایل چنین عملکرد قابل‌توجهی به گیربکس 7 سرعته و دوکلاچه فورد مربوط می‌شود که با همکاری کمپانی Tremec توسعه یافته است. این گیربکس که به مکانیسم کنترل کامپیوتری مجهز است که باعث می‌شود دنده‌ها در 80 میلی‌ثانیه یا به عبارتی سریع‌تر از چشم بر هم زدن تعویض شوند. علاوه بر این وجود پیشرانه‌ی 8 سیلندر 5.2 لیتری سوپرشارژردار با قدرت 760 اسب بخار و گشتاور 847 نیوتون متر نیز باعث می‌شود موستانگ شلبی GT500 همانند یک تیر از چله رها شود.

 3.jpg

گیربکس یاد شده به‌صورت خودکار قابل تطبیق است زیرا رفتارهای متفاوتی بسته به حالت رانندگی انتخابی خواهد داشت. فورد می‌گوید تعویض‌های این گیربکس در حالت نرمال رانندگی فوق‌العاده نرم بوده و در حالت درگ نیز می‌توان تعویض‌های قدرتمندانه‌ای را تجربه کرد. به لطف این گیربکس هوشمند و پیشرانه‌ای قلدر، شلبی GT500 می‌تواند مسافت 400 متر را زیر 11 ثانیه طی کند.

 4.jpg

یکی دیگر از دلایل مهم برای ثبت رکورد بسیار خوب صفر-161-صفر کیلومتر در ساعت وجود ترمزهای برمبو است. با وجود روتورهای دوتکه‌ای 16.5 اینچی در جلو، فورد ادعا می‌کند پرچم‌دار موستانگ از بزرگ‌ترین ترمزهای جلو در تمامی خودروهای کوپه و اسپورت آمریکایی سود می‌برد. این ترمزها 20 درصد وسیع‌تر از ترمزهای GT350 بوده و 30 درصد انتقال گرمایی بیشتری در گوشه‌های جلویی دارند.

 

به عنوان یادآوری باید گفت این خودرو قیمت پایه‌ی 73995 دلاری دارد اما با سفارش آپشن ها می‌توان قیمت آن را بالا برد. برای مثال پکیج فیبر کربنی تراک 18500 دلاری شامل مواردی همچون رینگ‌های کربنی 20 اینچی، بال عقب قابل تنظیم و اسپلیتر جلو می‌باشد. پکیج‌های هندلینگ و تکنولوژی نیز به همراه نوارهای رنگی بدنه وجود دارند.

7.jpg

8.jpg

9.jpg

 

قیمت جدید خودروهای داخلی در بازار امروز ۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ثبات قیمت‌ها در بازار

گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از ثبات قیمت ها در انواع خودروهای داخلی در بازار دارد.

در بازار امروز خرید و فروش خودرو پراید 111 با قیمت 48 میلیون و 200 هزار تومان، پژو 405 با قیمت 74 میلیون و 500 هزار تومان، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 80 میلیون و 500 هزار تومان و پژو206 صندوق دار با قیمت 95 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

علاوه بر این پژو207 اتوماتیک با قیمت 165 میلیون تومان و دنا پلاس توربو با قیمت 178 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

قیمت خودروهای داخلی در بازار امروز 1398/05/23 به‌شرح زیر است:

2.jpg

نماینده مجلس: ممنوع‌الخروجی مدیران خودروسازی عجیب نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید قراردادهای فروش خودرو تقریبا یکطرفه و به نفع فروشندگان است و مشتریان اختیار و قدرتی در تغییر مفاد قراردادها ندارند.حمید گرمابی افزود: شرایط قراردادهای خودروسازان به‌گونه‌ای است که مشتریان یا باید مفاد قرارداد را امضا کنند یا از خرید منصرف شوند؛ بنابراین راه سومی برای آنها وجود ندارد.

وی درباره خبرهای منتشر شده مبنی‌بر ممنوع‌الخروج شدن مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: شرکت‌های خودروسازی مبادلات مالی و بانکی بسیاری دارند، به همین دلیل ممکن است برخی از چک‌های این شرکت‌ها برگشت خورده و دچار مشکل شده یا با مباحث مالیاتی و... درگیر شوند؛ درصورتی‌که مراجع ذی‌ربط با این شرکت‌ها همراهی نکرده و قوانین را مو به مو اجرا کنند، ممنوع‌الخروجی مدیران بسیاری از شرکت‌ها موضوعی کاملا عادی خواهد بود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس افزود: در ماه‌های اخیر به‌دلیل شرایط اقتصادی بسیاری از مدیران واحدهای تولیدی و شرکت‌ها با مشکلاتی مانند بدهی، مالیات و... دست و پنجه نرم می‌کنند که به واسطه این مشکلات ممنوع‌الخروج نیز می‌شوند.

با ۲۰ میلیون چه خودرویی می توان خرید؟

 خودروهای ارزان قیمت بازار ایران

آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودروهای ارزان قیمت در سطح بازار پایتخت طی مرداد ماه ۹۸ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.

نام خودرومدل خودروکارکرد
دوو ماتیز1380200هزار کیلومتر
پیکان وانت بنزینی1382300هزار کیلومتر
پراید هاچ بک1385120هزار کیلومتر
پراید صندوق دار1383160هزار کیلومتر
پراید صندوق دار1387200هزارکیلومتر
پژو 405 GLX1382120هزار کیلومتر
پژو روا1386200هزار کیلومتر
سمند1382300هزار کیلومتر
پژو 405 GL1379300هزار کیلومتر
پراید صندوق دار 1384170هزار کیلومتر

ادامه کاهش تقاضا، افزایش رکود و هزینه تولید تا پایان سال!

اجرای طرح قیمت‎گذاری بر مبنای 5درصد حاشیه قیمت بازار، قیمت برخی خودروها را بین 2 تا 3 برابر افزایش داد. هرچند خودروسازان تعداد کمتری خودرو فروخته‌اند اما چون به لحاظ قیمتی خودروها رشد داشته‌اند، نمی‌توان گفت خودروسازان بازهم با زیان تولید می‌کنند.

بازار خودرو و البته صنعت خودرو از سال گذشته دچار تحولات بنیادین شده است. بازار به لحاظ رقم و اعداد بسیار بزرگ شده اما از نظر وزنی دچار کمبود یا کاهش عرضه و تولید بوده است. اجرای طرح قیمت‎گذاری بر مبنای 5درصد حاشیه قیمت بازار، قیمت برخی خودروها را بین 2 تا 3 برابر افزایش داد. هرچند خودروسازان تعداد کمتری خودرو فروخته‌اند اما چون به لحاظ قیمتی خودروها رشد داشته‌اند، نمی‌توان گفت خودروسازان بازهم با زیان تولید می‌کنند. مساله اصلی بعد از آزادسازی قیمت‌ها بحث جلوگیری از افزایش هزینه‌های تولید است. بخشی از این مساله در اختیار خودروسازان بوده که باید افزایش هزینه‌های سربار را مدیریت کرده و در راستای کاهش آن‎ها اقدام کنند. بخشی دیگر در اختیار سیاست‌گذاران اقتصادی کشور است. در این بخش سیاست‌گذاران باید نسبت به مهار تورم، کنترل سیاست‌های پولی و افزایش GDP اقدام کنند. در مجموع با‌توجه به افزایش هزینه‌های تولید، کارشناسان معتقدند قیمت‌ خودرو در بازار تا پایان سال افزایشی خواهد بود، چراکه هزینه تولید برای خودروسازان رشد خواهد کرد. در همین زمینه با فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به گفت‌وگو پرداختیم. وی معتقد است رکود شدیدی تا پایان سال بر بازار خودرو سایه خواهد افکند و در بهترین حالت تقاضا در بخش خودرو چیزی بین 600 تا 650 هزار دستگاه خواهد بود.

 با‌توجه به گذشت حدود 6 ماه از اجرای طرح موسوم به 5درصد، آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این طرح که به صورت نصفه‎ونیمه اجرا شده، تاثیرگذار بوده است؟
سال گذشته که این طرح اجرا شد، فاصله قیمت بین بازار تا کارخانه بسیار زیاد بود. باتوجه به فاصله‌ قیمتی که وجود داشت و همچنین با‌توجه به حجم عرضه که متناسب نبود، چندان نتوانست در بازار تاثیرگذار باشد. اما تا حد زیادی توانست جلوی افزایش زیان خودروسازان را بگیرد. یعنی برای خودروسازان خیلی بهتر از فروش‌های گذشته بود. اما همچنان با آن نقطه سر‌به‌سر و ایده‌آل خودروسازان فاصله دارد. با‌توجه به این‎که حجم عرضه در کل بازار کم شده یا چندان تغییر نداشته، این طرح موفق نبوده است. بازار چندان کاری به شیوه فروش خودرو ندارد. برای بازار مهم این است چقدر خودرو عرضه می‌شود. یعنی متناسب با تعداد خودرویی که وارد بازار می‌شود، بازار نرخ را تعیین می‌کند. در واقع شیوه فروش تاثیری بر قیمت خودرو در بازار ندارد. چون حجم عرضه مناسب نبوده و اتفاقا کم بوده است، هر روز شاهد افزایش اختلاف بین قیمت بازار و کارخانه هستیم.
 
 همان‌طور که اشاره کردید خودروسازان درحال‎حاضر خودروها را با قیمت مناسب به فروش می‌رسانند و با‌توجه به همین موضوع از این بابت زیان ندارند؛ خودرویی که در گذشته 60میلیون‌تومان قیمت داشته است، درحال‎حاضر تا 120میلیون‌تومان هم به فروش می‌رسد. اما حاشیه بازار وجود دارد و فاصله قیمت بین بازار تا کارخانه هر روز بیشتر می‌شود. با این‎حال بازار رونق ندارد. فکر می‌کنید این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند و آیا این اختلاف در نهایت از بین می‌رود یا همچنان ادامه دارد؟
تا زمانی که خودروهای قیمت دستوری که براساس برخی گفته‎ها یک‎میلیون دستگاه و طبق دیگر گفته‎ها 400 هزار دستگاه خودرو هستند، از کارخانه بیرون می‌آید و به مشتریان تحویل داده می‌شود، مشکل فروش وجود ندارد. اما به محض این‎که این تعهدات به پایان برسد، خودروسازان با یک بحران فروش مواجه می‌شوند. خصوصا اگر بتوانند تیراژ را افزایش دهند. یعنی اگر تیراژ خودرو افزایش پیدا کند، فرآیند فروش خودروسازان دچار سکته و انحراف خواهد شد. در‌واقع حجم تقاضا متناسب با شرایط فعلی قیمت نیست. این قیمت‌ها همچنان دلالان را تحریک می‌کند. واقعیت این است افزایش قیمت‌هایی که در بازار اتفاق افتاده، چه در حوزه خودرو و چه در حوزه سایر کالاها یک رکود سنگین در آینده ایجاد خواهد کرد. این رکود سنگین را می‌توانیم در آمار و ارقام بخش مسکن و همچنین در خودرو ببینیم، به‎زودی تشدید خواهد شد و می‌تواند لطمات شدیدی به بازار بزند. 

 با این فرض که تعهدات معوق تا شش‌ماه آینده به پایان برسد، آیا می‌توانیم انتظار سقوط یا کاهش قیمت‌ خودروها را داشته باشیم یا خیر؟ آیا ارتباطی بین این دو وجود ندارد؟
در این خصوص یک ارتباط دوگانه وجود دارد. یعنی قیمت تمام‎شده در کارخانه‌ها همچنان رو به بالا حرکت می‌کند. زیرا بحث تورم در کشور هنوز کنترل نشده و سیاست‌های پولی هیچ تغییری نکرده است. در نتیجه بهای تمام‎شده تولیدکننده همچنان افزایش پیدا خواهد کرد.

 به نظر شما طی سال جاری هزینه‌های تولید چقدر تغییر خواهد کرد و شاهد افزایش چنددرصدی در این بخش خواهیم بود؟
برای امسال یا تا آخر امسال پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های تولید چیزی بین 30 تا 40درصد افزایش پیدا کند. یعنی بر قیمت خودرو 60میلیونی، 25 میلیون تومان هزینه تولید افزوده می‌شود. مثلا خودرویی که درحال‎حاضر 50میلیون‌تومان فروخته می‌شود تا آخر امسال این انتظار وجود دارد 70میلیون تومان فروخته شود. برای این تبدیل قیمت از 50 به 70میلیون‌تومان قدرت خرید وجود ندارد. این مساله بر عرضه فشار خواهد آورد. من فکر نمی‌کنم قیمت‌ها کاهش پیدا کند، بلکه افزایش خواهند یافت. اما این بالا رفتن قیمت با یک رکود شدید مواجه شده که ناشی از تورم کشور است. اگر سیاست‌های پولی را در کشور تغییر دهند، می‌توان امیدوار بود سرعت این رشد کاهش پیدا کند. اما در‎حال‎حاضر درخصوص سرعت رشد قیمت‌ها هم خوش‌بین نیستم. 

پیش‌بینی شما در خصوص نیمه‌دوم سال چه در بحث فروش شرکت‌ها و چه در بحث تولید چیست؟ آیا این روند مثبت خواهد بود یا منفی و نسبت به پاییز سال گذشته چگونه خواهد بود؟
به نظرم رکود در نیمه‌دوم سال شدید‌تر خواهد شد. یعنی هرچه زمان می‌گذرد، ما با رکود شدیدتری مواجه هستیم. جریان تولید نیز چندان روند بهبود به خود ندیده است. با وجود این‎که تبلیغات بسیاری در این خصوص انجام شده و خودروسازان تلاش قابل‌توجهی داشته‌اند اما جریان تولید چندان بهبود نداشته است. کاهش تولید در سه‎ماهه نخست سال ناشی از این است که سه‎ماهه نخست سال گذشته تولید رونق داشت. احتمالا میزان کاهش تولید در پاییز متوقف خواهد شد. حتی نسبت‌به پاییز سال گذشته ممکن است ما افزایش تولید هم داشته باشیم. این امر ناشی‌از این مساله است که پاییز سال گذشته تولید تقریبا متوقف شد. برای همین ممکن است ما یک بازخورد مثبت در تولید خودرو ببینیم و متوجه شویم تولید افزایش پیدا کرده است. اما نسبت‌به سال 96 مطمئنا با یک روند 40 تا 50درصدی کاهشی مواجه خواهیم بود. این روند کاهشی تولید به نوعی در بازار پایدار می‌شود. از طرفی میزان تقاضا نیز یک‎میلیون و ششصد هزار دستگاه خودرو نخواهد بود. در بهترین حالتی که می‌توان برای این تقاضا درنظر گرفت رقمی بین 600 تا 650 هزار دستگاه خودرو برای سال جاری متصور بود.

آیا خودروهای چینی در بازار به دلیل تولید کم گران می‌شوند؟

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: خودروهای چینی به دلیل عدم بازگشایی اعتبارات بانکی با کمبود قطعه رو به رو هستند. همین موضوع باعث شده که تولید آنها بیش از ۵۰ درصد با افت مواجه باشد.

کارنامه تولید خودرو در ایران طی چهار ماه اول امسال نشان می‌دهد تولید خودروهای چینی به شدت افت کرده و روند نزولی تولید دو محصول آنها حتی از رنو و پژو بیشتر شده است. براساس آمارها تولید برلیانس با 99 درصد، آریو با 96 درصد، دانگ – فنگ با 77 درصد و هایما با 63 درصد افت مواجه شده است. همچنین باید یادآور شد که اردیبهشت امسال سه برند خودرو چینی همچون جیلی، هاوال و ام جی بازار ایران را در شرایط تحریم ترک کردند.


کمبود قطعه در تولید خودروهای چینی

یک کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که چرا تولید خودروهای چینی افت کرده است؟ گفت: تحریم‌ها و شرایط اخیر سیاسی باعث شده نقل و انتقال ارز به کشورهای هدف با مشکل مواجه شود. از اینرو چالش در این حوزه منجر به آن شده که قطعات مورد نیاز خودروها به کشور با کُندی رو به رو شود.


خودروهای چینی پنج تا 10 درصد گران می‌شود

بابک صدرایی افزود: از سوی دیگر برنامه دولت در زمینه همسان‌سازی نرخ ارز آزاد با نرخ ارز نیمایی کشور هم دلیلی بر زمزمه گران شدن قیمت خودروهای چینی شده است. همچنین عدم بازگشایی اعتبار برای شریک تجاری هزینه تولید خودروهای چینی را افزایش داده است. به نظر می‌رسد تا پایان تابستان قیمت خودروهای چینی مجدد بین پنج تا 10 درصد گران شوند.

او همچنین به میزان افت تولید خودروهای چینی در چهار ماهه سال 98 اشاره کرد و گفت: تولید خودروهای چینی در چهار ماهه سال 98 بیش از 50 درصد افت کرده است. البته برخی برندهای چینی نیز با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران این بازار 80 میلیون نفری را ترک کردند و برخی برندها نیز با کمبود قطعه رو به رو هستند.

مدیرعامل سایپا ممنوع الخروج شد!

سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با حکم بازپرس شعبه پنجم دادسرای کارکنان دولت از اسفندماه سال گذشته به مدت 6 ماه ممنوع الخروج شده است.

اخیراً اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز با تشریح جزئیات بازداشت مدیران ارشد سایپا گفته بود: پرونده تشکیل شده و افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند. این پرونده ۲۵ متهم دارد که ۶ نفر بازداشت هستند.

به گفته وی، برخی از بازداشتی‌ها از مدیران شرکت سایپا هستند و برخی از نمایندگی‌ها و شرکت‌هایی که به نمایندگی از سایپا مبادرت به ثبت نام و واگذاری خودرو می‌کردند.

3eazka866fv69mag1ymo.jpg

طرح جدید فروش عید تا عید محصولات MVM

شرکت مدیران خودرو طرح جدید فروش محصولات MVM ویژه عید تا عید را منتشر نمود.

این طرح شامل فروش اقساطی محصولات این شرکت با بازپرداخت 12 تا 48 ماهه می باشد.

ecaddkxs5m5kjs4ah64.jpg

شماره گذاری پراید از سال بعد متوقف می شود

شماره گذاری پراید از سال بعد متوقف می شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد که از سال 99 شماره گذاری خودروی سواری پراید متوقف می‌شود.

سردار سید کمال هادیانفر در این باره گفت: در تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱ سال گذشته متوجه شدیم که ۳۴ درصد از جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده‌اند.

هادیانفر با بیان اینکه متاسفانه پراید ایمنی کافی را ندارد، اظهار کرد: ما گزارشاتی را به شکل مکتوب و همراه با مستندات به وزیر صنعت معدن و تجارت ارسال کردیم و به حضوری هم جلسه‌ای داشتیم. با مدیرعامل شرکت سایپا هم جلسه داشتیم و این موارد را منتقل کرده‌ایم و قرار شد با توجه به تعهدی که این شرکت‌ در سال ۹۸ برای فروش داشته‌ از سال ۹۹ اراده بر این شود تا تولید پراید متوقف شود و ما این خودرو را شماره گذاری نمی‌کنیم تا خودرویی ایمن‌تر جایگزین شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم که ایمنی خودروهای ما افزایش پیدا کرده و خودروهای ایمن‌تر جایگزین چرخه تولید شود گفت: به کسانی هم از سواری پراید استفاده می‌کنند توصیه می‌کنیم که بیشتر موارد و نکات ایمنی را به خصوص هنگام رانندگی در جاده‌ها رعایت کنند

جدیدترین قیمت خودروهای داخلی در بازار تهران

بازار خودرو، روزهای باثباتی را پشت‌سر می‌گذارد. به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار همراه با عرضه خودرو به واسطه تکمیل محصولات ناقص و همچنین آرامش در بازارهای سکه و ارز، خودرو نیز در مسیر ثبات در حرکت است.

هرچند با رسانه‌ای شدن افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو طی هفته گذشته، قیمت‌ها در بازار روند صعودی به خود گرفت، اما با تکذیبیه ایران‌خودرو مبنی‌بر عدم‌افزایش قیمت محصولات این شرکت، عقب‌نشینی محسوسی در قیمت‌ها دیده شد. پیش از این مقامات صنعتی کشور به واسطه افزایش ناگهانی قیمت‌ها از اردیبهشت سال‌جاری، به‌زعم خود برخی از مسیرها را شناسایی و در پی ایجاد محدودیت برای دلالی در بازار خودرو بودند.

قیمت خودروهای داخلی در بازار تهران و کرج :
 تمام خودروهای ذکر شده با رنگ سفید می‌باشد.

Screenshot_2019-08-10 جدیدترین قیمت خودروهای داخلی در بازار تهران.png

* قیمت‌های درج شده مربوط به آخرین مدل موجود در بازار است.
* تمامی خودروها فقط دارای حق گارانتی هستند و شامل خدمات دیگری نمی باشد.
* تحویل تمامی خودروهای ذکر شده، از تیرماه به بعد است.
* رنگ تمامی خودروهای ذکر شده سفید می‌باشد.
* خودروها همگی به صورت سند آزاد هستند و سند در رهن شرکت نمی‌باشد.
* خودروها همگی در نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های رسمی، موجود و آماده واگذاری هستند.

انجمن واردکنندگان خودرو : راه‌حلی منطقی برای واردات خودرو به کشور داریم

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره واردات خودرو به کشور گفت: ما پیشنهاد واردات بدون انتقال ارز و از طریق سرمایه‌های افراد خارج از کشور را داده‌ایم.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص پیگیری آزادسازی واردات خودرو اظهار کرد:‌ ما مکررا در حال مذاکره با مسئولان دولتی هستیم و مکاتباتی نیز با رئیس جمهور و معاون اول داشتیم تا فکری به حال مجموعه واردکنندگان خودرو داشته باشند. پس از خروج خودروها از گمرکات صنف واردکنندگان کاملا تعطیل خواهند شد و صنفی به این اسم نخواهیم داشت. این سرمایه‌های انسانی و مادی تماما از بین خواهند رفت و احیای آن نیز به شدت سخت و طاقت‌فرسا و حتی احتمالا غیر ممکن باشد. ما یک صنف اقتصادی را به دلیل تصمیم نادرست از دست خواهیم داد. نکته‌ای که در خصوص واردات خودرو وجود دارد این است که کسی جرات حمایت از این موضوع را ندارد و صحبت‌هایی در مورد محدودیت‌های ارزی بیان می‌شود.استفاده از ایرانیان خارج از کشور

وی ادامه داد: پیشنهاداتی داده شده که برای واردات خودرو نیاز به ارز نداریم و تامین خودرو بدون اخذ وجه می‌تواند انجام شود. سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور در همین شرایط تحریمی قابل استفاده است و می‌توان از آن‌ها برای واردات خودرو وجود دارد. در مکاتبات نیز اعلام شده است که حتی ریال از کشور خارج نمی‌شود و بحث خروج ارز نیز وجود نخواهد داشت. امکان واردات خودرو در عمل وجود دارد و دغدغه ما زیرساخت‌های ایجاد شده است. شاخص بودن خودرو وارداتی و پیشرو بودن آن در ارائه مدل‌های نو به کشور در صنعت خودروسازی در حال حاضر مطرح است. در نتیجه باید راه ورود چنین خودروهایی به کشور باز بماند و مردم باید بدانند تکنولوژی روز خودرویی چه چیزهایی را ارائه می‌دهد.

آشنایی با تکنولوژی‌های روز دنیا

دادفر در پایان اشاره کرد: به عنوان مثال تا زمانی که با خودروی هیبرید یا هیدروژنی آشنا نشده باشید به سمت آن نیز نخواهیم رفت. محدودیت‌هایی که بر واردات خودرو اعمال شده است باعث می‌شود از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب بمانیم و به دنبال آن نرویم. امروز اگر گفته می‌شود که خودروسازان داخلی به سمت خودروهای برقی و هیبریدی بروند به این دلیل است که شاهد چنین خودروهایی در کشور بودیم. این در صورتی است که خودروهای هیبریدی در دنیا بسیار جدید نیستند. این نکته را نیز باید گفت که اگر امروزه مردم علاقه به خودروهای گیربکس اتوماتیک دارند به این دلیل است که بیش از 20 سال واردکنندگان خودرو در حال واردات چنین خودروهایی به کشور بوده‌اند. ما طی 3 سال گذشته حرکت بزرگی به سمت خودروهای نو و با تکنولوژی روز دنیا در ایران داشتیم.

طرح فروش نقد و اقساط محصولات سایپا ویژه پنجشنبه 17 مرداد

به اطلاع متقاضیان محترم میرساند، شرایط فروش اقساطی محصولات شرکت سایپا از روز پنجشنبه مورخ 98/05/17 ساعت 10 صبح به صورت روزانه و صرفا به صورت اینترنتی جاری می باشد.

زمان تحویل 30 روز پس از پذیرش می باشد.

-محدودیت كد ملی برای ثبت نام وجود دارد (هر كد ملی یك دستگاه). لازم به ذكر است متقاضیان محترم خرید خودرو كه از ابتدای سال 97 نسبت به ثبت نام یك دستگاه خودرو از محصولات گروه سایپا اقدام نموده اند، امكان ثبت نام در این شرایط فراهم نمی باشد.
- با توجه به اعمال محدودیت كد ملی، در ثبت اطلاعات مشتری دقت لازم صورت پذیرد بدیهی است در صورت بروز هر گونه اشتباه در ثبت نام ، ضمن ابطال درخواست خرید ، مبلغ دریافتی عودت خواهد گردید .
- ثبت نام برای افراد زیر 18 سال امكان پذیر نمی باشد.
- امكان صلح (خرید انصرافی) وجود ندارد .
- بر اساس استقبال مشتریان نوع خودرو ، تعداد فروش و ظرفیت ثبت نام هر خودرو بصورت روزانه در سیستم فروش بارگذاری می گردد.
- مبالغ به تومان است.

فروش اقساطی 4 محصول ایران خودرو ویژه امروز چهارشنبه

فروش اقساطی 4 محصول ایران خودرو به صورت اقساطی با تحویل فوری ویژه 16 مرداد اجرایی می شود.

طرح فروش اینترنتی اقساطی محصولات ایران خودرو از ساعت 11 صبح چهارشنبه 16 مرداد در وبسایت فروش ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir آغاز خواهد شد.

در این طرح خودروهای دنا پلاس ،سمند سورن ای اف 7 ،پژو 405 اس ال ایکسو رانا به صورت اقساطی با تحویل 30 روزه انجام می شود.

بر اساس بخشنامه فروش ایران خودرو با هدف جلوگیری از ثبت نام واسطه ها و افزایش امکان ثبت نام برای مصرف کننده نهایی خودرو،شرکت ایران خودرو در همکاری مشترک با شرکت سایپا،فیلتر جدیدی به فیلترهای قبلی اضافه نموده است،براین اساس مشتریانی که در ۱۸ ماه گذشته در شرکت های ایران خودرو و سایپا اقدام به ثبت نام نموده اند مجاز به ثبت نام دراین بخشنامه نمی باشند، در صورت ثبت نام مغایر با این شرط و شروط مندرج در قواعد و ضوابط بخشنامه، ثبت نام مشتری از سوی شرکت ایران خودرو یک طرفه ابطال و وجه ایشان مسترد خواهد شد.

شرایط و توضیحات روش فروش اعتباری:

در این روش فروش صرفا مشتریانی امکان ثبت نام خواهند داشت که چک های طرح ” سامانه صیاد ” را داشته و فاقد هرگونه چک برگشتی باشند. ضمنا” چک باز پرداخت اقساط با تاریخ قید شده در بخشنامه صرفا” از مشتری صاحب قرارداد دریافت خواهد شد و در این بخشنامه امکان دریافت چک از شخص ثالث(اقوام درجه یک ،دو و …) وجود ندارد. ثبت نام صرفاً بصورت اینترنتی و از طریق سایت esale.ikco.ir امکان پذیر خواهد بود.
مدارک مورد نیاز :
فرم قرارداد فروش رهنی (تکمیل و امضاء شده)، وکالتنامه فک پلاک ، فرم تعهدنامه (در دو نسخه تکمیل و امضاء شده)، پرینت حساب جاری صادر کننده چک ( ۳۰ گردش آخر)، گواهی امضاء محضری متقاضی، کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی، قبض تلفن محل سکونت صادر کننده چک (آدرس، تلفن، کد پستی با آدرس و کدپستی صادر کننده چک باید یکسان باشد)

13243.jpg

آلمانی ها بیشتر چه خودروهایی سوار می شوند؟! + جدول

 

صنعت خودروسازی به نوعی شناسنامه صنعتی آلمان را شکل داده است. تا نامی از محصولات این کشور به میان می آید ناخودآگاه ذهن مخاطب با کیفیت مثال زدنی بنز و ب ام و ارتباط برقرار می کند و همواره برای تحسین تولیدات پورشه، فولکس واگن و آئودی یک آمادگی عجیب را در خود احساس می کند و تمام این ها جادوی صنعت خودرو برای معرفی یک کشور به عنوان اقتصادی برتر در جهان است.

اما در کشوری مانند آلمان که چنین صنعت خودروی قدرتمندی دارد؛ شهروندان بیشتر چه خودروهایی را برای خرید انتخاب می کنند؟ طبیعتا انتظار داریم که تولیدات ملی آنها در صدر انتخاب ها قرار داشته باشند و حتی ممکن است این كشور را بی نیاز از واردات خودرو بدانیم اما به هرترتیب یک اقتصاد موفق؛ چرخه ای را تشکیل می دهد که در آن تنوع و رقابت جایگاه ویژه ای دارد و همواره برای شکوفایی این دو اصل تلاش می شود. از این رو آلمان به رغم شکوفایی صنعت خودرو جز بزرگترین واردکنندگان این کالا در جهان نیز به شمار می رود.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در زمینه "بزرگترین واردکنندگان و صادرکنندگان" خودرو در جهان اینجا را مشاهده کنید.

با توجه به آنچه که مطرح شد؛ شاید برایتان جالب باشد تا یک جدول از پرفروش ترین برندهای بین المللی خودرو در بازار آلمان را مطالعه کنید:

اطلاعات جدول زیر توسط بخش تحقیقاتی KBA آلمان که همواره گزارش های دقیق و قابل استنادی در حوزه خودرو و حمل و نقل منتشر می کند، ارائه شده است.

(اعداد ستون های فروش، تعداد خودروها را نشان می دهد)

1002650_914.jpg

۵ مورد اساسی در مورد کارت سوخت

استفاده از کارت سوخت شخصی تا شش روز دیگر الزامی می‌شود اما هم‌چنان افرادی هستند که یا کارت سوخت ندارند یا کارت سوخت آن‌ها دچار مشکل شده است که باید در روزهای باقی مانده این مشکل را برطرف کنند.

طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی با هدف انضباط دادن و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مصرف بنزین به تصویب رسیده است و از نهم خردادماه اطلاع‌رسانی آن آغاز شد. با نزدیک شدن به زمان اجرایی شدن این طرح، سوالاتی از سوی دارندگان خودرو مطرح شده که پاسخ آن در ادامه آمده است:

- هموطنانی که درخواست المثنی را در سامانه دولت همراه ثبت کرده‌اند برای پیگیری چه اقدامی انجام دهند و اینکه آیا امکان حذف ثبت نام و امکان پیگیری از سایت GSB وجود دارد؟

باتوجه به الزام استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت در تاریخ مقرر، کسانی که در سایت دولت همراه ثبت نام کرده‌اند با استعلام در قسمت پیگیری می توانند از وضعیت تایید ثبت نام خود اطمینان پیدا کنند. لازم به ذکر است برای تمام کسانی که ثبت نام آنها تایید شده، کارت هوشمند سوخت صادر و به نشانی آنها ارسال می‌شود. همچنین امکان حذف ثبت نام وجود ندارد.

- در خصوص حذف رمز کارت هوشمند سوخت چه اقدامی می‌توان انجام داد؟

ابتدا با درج چهار رقم شماره ملی کسی که کارت سوخت به نام او صادر شده است به عنوان پیش فرض اقدام کند، در غیر اینصورت و عدم پذیرش رمز پیش فرض، با مراجعه به یکی از نواحی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اقدام به حذف آن کنند.

- نحوه درخواست المثنی کارت هوشمند سوخت چگونه است؟

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ اقدام به درخواست المثنی کارت سوخت کنند.

- اگر هنگام قرار دادن کارت هوشمند سوخت در تلمبه جایگاه با پیغام (تاریخ ۱/۱۰/۹۳) مواجه شدید، چه اقدامی می توان انجام داد؟

با مراجعه به یکی از نواحی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نسبت به حذف آن اقدام کنند.

- اجرایی شدن طرح استفاده از کارت هوشمند سوخت در کل کشور چه زمانی است؟

الزام استفاده تدریجی از کارت هوشمند سوخت از تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ با اولویت کلان شهرهای تهران، البرز، اصفهان و تبریز است.

گفتنی است؛ با توجه به اجرای مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی برای الزامی شدن عرضه بنزین با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی از بیستم مردادماه امسال، لازم است مالکان خودرو و موتورسیکلت که دارای کارت هوشمند سوخت شخصی هستند، به منظور شناسایی مشکلات احتمالی و کسب اطمینان خاطر از صحت عملکرد کارت سوخت، طی روزهای باقی مانده حداقل یک نوبت سوختگیری از طریق کارت‌های سوخت شخصی خود انجام و در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی، موارد را به سامانه ۰۹۶۲۷ اطلاع دهند.

 

حکم دیوان عدالت درباره موتورسواری بانوان، از صدور تا اجرا

حکم دیوان عدالت درباره موتورسواری بانوان، از صدور تا اجرا

پلیس راهور درباره حکم صادره یکی از شعب دیوان عدالت اداری، مبنی بر الزام پلیس به صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای زنان توضیحاتی ارائه کرد.


به نقل از سایت پلیس راهور؛ به استناد تبصره ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389، صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

رأی بدوی شعبه 31 دیوان عدالت اداری صرفاً برای شاکی محترم صادر شده و طبق ماده 60 قانون دیوان عدالت اداری قابل تسرّی به عموم نیست و به عبارتی دیگر رأی صادره جنبه فردی دارد.

باتوجه به وجود رأی متناقض در این مورد از شعبه دیگر در دیوان عدالت اداری، نسبت به رأی صادره تجدیدنظرخواهی صورت گرفته تا مطابق با موازین و قوانین بررسی‌های لازم قانونی معمول شود.

بنابراین، پلیس راهور مجری قانون بوده و تصمیمات قطعی و نهایی شده قانونی را به مورد اجرا خواهد گذاشت.

گفتنی است روز گذشته تصویر حکم یکی از شعب دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام نیروی انتظامی به تشکیل پرونده برای گواهینامه رانندگی موتورسیکلت توسط بانوان، در فضای مجازی منتشر شد که محسن قائمی‌نسب مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، با تأیید حکم منتشرشده اظهار کرد: حکم صادره، رأی هیئت عمومی نیست بلکه رأی صادره توسط یکی از شعب با شکایت یکی از بانوان اصفهانی از نیروی انتظامی است.

ابزارک حکم دیوان عدالت درباره موتورسواری بانوان، از صدور تا اجرا تصویر

کاهش ۳۸ درصدی در تولید خودرو تا پایان تیرماه

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۶۶ هزار و ۹۶۱ دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۳۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

در چهار ماهه نخست پارسال ۴۳۲ هزار و ۵۲۸ دستگاه خودرو در کشور تولید شده بود.

بر پایه این گزارش، در مدت یاد شده ۲۴۷ هزار و ۴۵ دستگاه خودروی سواری از سوی خودروسازان داخلی تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۳۹.۳ درصدی نشان می‌دهد.

در این مدت فقط ۶۹ دستگاه ون و ۱۸ هزار و ۲۷۰ دستگاه وانت در کشور تولید شد که در همسنجی با پارسال به ترتیب کاهش ۸۴.۱ درصدی و ۳.۳ درصدی داشته است.

در چهار ماهه نخست امسال ۲۹۳ دستگاه مینی‌بوس و میدل باس و ۱۱۰ دستگاه اتوبوس در کشور تولید شد که در مقایسه با پارسال به ترتیب افت ۵۵.۱ درصدی و کاهش ۶۴.۲ درصدی نشان می‌دهد.

همچنین تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز در این مدت کاهشی بود و با افت ۷۶.۷ درصدی در مقایسه با پارسال، به هزار و ۱۷۴ دستگاه رسید.

بر پایه این آمارها، در تیر امسال نیز ۶۹ هزار و ۱۸۴ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با تیر پارسال ۲۹.۵ درصد کاهش داشته است.

دعوتنامه 206 تیپ 5 و 206 صندوقدار با قیمت جدید صادر شد

گروه صنعتی ایران خودرو که هفته گذشته قیمت برخی از خودروهای تولیدی خود را افزایش داده بود، هم اکنون با انجام برخی اصلاحات قیمت جدید را برای مشتریان ارسال نموده است.

جزئیات این اصلاحات به شرح ذیل می باشد:

دعوتنامه مشترياني كه قبلا خودرو ٢٠٦ تيپ ٥ با موعد تحويل ارديبهشت ٩٨ را ثبت نام كرده بودند ، صادرگرديد.

قيمت مبنا: ٧١٠،٢٧٤،٠٠٠ ريال

تحويل ٩٠ روزه

نكته:
قبلا دعوتنامه با اين موعد تحويل به مبلغ ٨٣١،٤٥٣،٠٠٠ ريال و تخفيف ٣٥،٠٠٠،٠٠٠ ريال صادر شده بود كه ابطال و دعوتنامه جديد با كاهش مبلغ ١٢١،٠٠٠،٠٠٠ ريال صادر شده است. 

دعوتنامه هاي محصول  ٢٠٦تيپ٥  ترمز ديسكي چرخهاي عقب حذف و ترمز كاسه اي جايگزين گرديد. دعوتنامه اين محصول با كد كلاس ٢٦٨١٨ صادر شده و فاقد سنسور دنده عقب نيز ميباشد.
 
دعوتنامه مشترياني كه قبلا خودرو  ٢٠٦ صندوقدار  با موعد تحويل ارديبهشت٩٨ را ثبت نام كرده بودند ، صادرگرديد.

قيمت مبنا: ٧٣١،٣٦٤،٠٠٠ ريال

تحويل ١٠٠ روزه

نكته:
 قبلا دعوتنامه با اين موعد تحويل به مبلغ ٨٧٨،٠٠٠،٠٠٠ ريال و تخفيف٦٦،٠٠٠،٠٠٠ ريال صادر شده بود كه ابطال و دعوتنامه جديد با كاهش مبلغ ١٤٧،٠٠٠،٠٠٠ ريال صادر شده است. دعوتنامه اين محصول با كد كلاس ٢٧٤٣٥ صادر شده و فاقد سنسور دنده عقب نيز ميباشد.